Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

En annan blick in i modevärlden

1 av 2

2 av 2

Dela på Pinterest
Under sommaren kommer Modette ta ett snack med olika människor, som på ett eller annat sätt jobbar med mode. Först ut är Daniel Redgert.

Han jobbar med PR (public relations) med modevarumärken som Hope, Dr Denim och Levis. Sa vi att han bara är 21 år gammal?

Hurblev du PR-konsult?

– Vissteinte riktigt vad PR var för tre år sedan, men det verkade kul. Jag investerade några år av mitt liv för att tareda på om jag gillade det. Och det gjorde jag!

Praktiserade på heltid samtidigt som han slet på restaurang varje kväll

Merkonkret tog han sitt pick och pack och flyttade till Stockholm från Västerås.Började jobba på restaurang, sökte en miljard praktikplatser påolika byråer utan svar. Han sökte därför in på Berghs Schoolof Communication där han började plugga PR på distans. I samband med att han började plugga fick han en praktikplats. Så han praktiserade på heltid, jobbade på restaurang varje kväll och pluggadedistans. När plugget var klart fick han ett väldigt välförtjäntjobb.

Vadgör en PR-konsult generellt?

Matcharvarumärke/produkt med relevant media för att sedan få utbudskapet. Bland annat.

Vadgör en PR-konsult inom mode?

Sammasak fast med modevarumärken.

Vadär det roligaste/sämsta med att jobba med PR?

– Roligast? Alla människor man lär känna/träffa. Alla är så grymt duktigaoch inflytelserika. Sämsta, ibland känner man sig lite som en telefonförsäljare.

Tipsför att komma in i branschen?

– Försökbygga något som ingen annan har som du vet att den potentiellaarbetsgivaren eftersöker. Ett stort nätverk, potentiella kundereller kunskap inom något annat område kan vara relevant förarbetsgivaren. Ta reda på vad dem vill ha. Och visa att du finns,helst via en oberoende tredje part, antingen att någon kanskerekommenderar dig eller att du syns mycket på annat håll.

Vilkaegenskaper passar fram in hos en PR-konsult?

– Social,proaktiv och självgående, avslutar Daniel.