Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

5 sätt att hantera ångest

Dela på Pinterest
Att acceptera, prata och varva ner. Här är några bra sätt att hantera ångest.

1. Att prata öppet om den

När du har ångest är första steget att prata om den med människor du litar på. Berätta hur ångesten får dig att må och försök att komma fram till vad känslorna grundar sig i. Att sätta ord på känslor är ett steg närmare insikt om de personliga problem som du måste börja arbeta med för att må bra.

Källa


Läs också: 9 situationer där du måste vara helt ärlig mot dig själv

2. Att våga söka hjälp

Ett annat bra alternativ är att söka professionell hjälp. Många tror att de inte är berättigade till den här typen av hjälp. Men det är helt fel! Alla ungdomsmottagningar och vårdcentraler har avdelningar som inriktar sig på att ge stöd och terapi till de som vill och behöver – oavsett vad det handlar om. Och det kan till och med vara så att man behöver prata med någon som inte känner en för att få ett bra perspektiv på hur saker faktiskt står till. Och ibland kan det även vara lättare att vara helt ärlig mot en kurator än mot någon man känner väl.

Källa, Källa

3. Att unna sig att göra saker man mår bra av

När du får ångest är det viktigt att inte vara hård och skylla den på dig själv. Så när du känner att du grottar ner dig i negativa tankarna, försök att ta bort dem och unna dig att göra något du vet att du mår bra av. Umgås med dina bästa vänner, åk bort och lev i nuet. Hitta lyckan i småsaker och personer runt om dig. Och när du minst anar det så kommer ditt mående att vända.

Källa


Läs också: 7 steg ni måste gå igenom innan ni blir tillsammans

4. Att acceptera den

Det är okej att ha ångest och de flesta i dag lider av någon typ av ångest. Och det är absolut inget ovanligt att man söker hjälp eller pratar om den. All ångest är på riktigt och du kommer behöva acceptera den för att lära dig hantera situationen. Du är värd att må bra och din ångest är ett tecken på att du måste ändra något i ditt liv.

Källa

5. Att varva ner

Ett av de vanligast sätten att hantera de här situationerna är att varva ner, stanna upp och fundera på varför man mår som man gör. Ibland finns det en konkret anledning till ångest, ibland inte. Men oavsett vad så är det viktigt att ge dig själv tid att reflektera över ditt liv och dina val. Meditation är ett väldigt bra alternativ när du känner att du behöver den här typen av nedvarvning.

Källa


Läs också: 11 situationer du aldrig hade klarat av utan dina bästa tjejkompisar