Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

"Det var när jag blev kompis med min pms som allt förändrades"

Dela på Pinterest
Lisa Eriksson tyckte det saknades en bok om pms, så hon tog saker i egna händer. I dag delar hon med sig om sina bästa tips på hur hon hanterar symtomen. Nu är det dags att bli vän med din pms!

Först och främst, kan du förklara för dem som kanske inte vet, vad är pms?

– Pms är en förkortning av premenstruella spänningar eller premenstruellt syndrom. Det är det man brukar kalla de besvär som en del tjejer känner av dagarna innan mensen kommer. Nästan var tredje kvinna har medelsvår pms och känner av något enstaka symptom. De vanligaste symptomen är svullnad i magen, spända bröst, trötthet, ökad aptit, sömnbesvär och nedstämdhet.


Hur påverkas man av pms enligt dig som har egen erfarenhet, vad är symtomen?

– Det kan vara allt ifrån att man känner sig uppsvullen, har lättare till gråt, blir förbannad av minsta lilla grej eller nedstämd och känner sig deprimerad. Det skiljer sig från individ till individ men även för mig själv har det sett otroligt olika ut beroende på vad som är på gång i livet i övrigt just vid det tillfället.

Hur kommer det säg att du skrivit just boken "Bli vän med din pms"?

– Det här är boken som jag själv letade efter, men som inte fanns! Så idén till boken föddes ur ren frustration. När jag insåg hur mycket vi faktiskt själva kan påverka vår pms med olika livsstilsval så var lösningen för bra för att inte sprida verktygen vidare. Det är stort fokus på vad man kan göra för att börja må bättre.

Kan du ge exempel på när du har haft det jobbigt med pms?

– Jag har verkligen haft det tufft med min pms, det har gått lite upp och ner men värst har den mentala biten varit. Ibland har hamnat i mörka stunder med tankar man inte ens önskar sin värsta fiende. Jag har bråkat med kärleken, gråtit på väg till jobbet och behövt ställa in roliga saker på grund av att jag helt enkelt inte har orkat. Värst har ovissheten varit, varför ska det behöva vara så här? Är det mig det är fel på? Vad sjutton händer? Det har tagit så fruktansvärt mycket energi att leva i den här berg-och dalbanan.

Hur vet man om man själv lider av symtomen?

– Första steget i att lära känna din pms är att kartlägga den. Det hjälper dig att förstå hur just din kropp fungerar. Om du har pms så kommer du se mönstret rätt snart. Så ta fram papper och penna och börja skriv en pms-dagbok. I min bok hittar du alla frågor du behöver för att kunna utforma svaren som kommer hjälpa dig.

Kan man kontrollera/lindra sin pms och i så fall hur?

– Absolut! Lösningen är att anpassa hur du äter, tränar och jobbar mentalt efter var i cykeln du befinner dig. För din kropp har behov av olika saker vid olika tillfällen i månaden. Börja byta ut dåliga vanor mot bra – det handlar inte om någon speciell diet eller träningsupplägg, utan att byta ut det som får dig att må dåligt till saker som får dig att må bra. Finns ingen härligare känsla än den som uppstår när man börjar förstå hur mycket man kan påverka genom vad man äter, hur man rör på sig eller vilka tankar man har i sitt huvud.

Vad är det allra bästa ”bota min pms”-tricket?

– Om jag bara ska välja en sak, för egentligen handlar allt om balans, så skulle jag säga att röra på sig. Svett är glädjedroppar och träning min medicin. Helt klart. Det handlar om att samla på sig så mycket endorfiner som möjligt. Träning ger dig också en automatisk paus från allt och tillåter dig själv att släppa kontrollen och vara i nuet vilket är otroligt bra för en balanserad kropp.


Hur gör man dessa jobbiga stunder till bra stunder?

– Genom att jobba mentalt. Jag använder mig dagligen av affirmationer för att förvandla negativa tankar till positiva. Jag har varit förbannad på min pms och verkligen hatat den vilket har mer försvårat än hjälpt. Det var när jag blev kompis med den som allt förändrades. Nu är vi ett team och jobbar mot samma mål – att må bra varje dag!

Vad är ditt bästa tips till kvinnor som lider av pms?

– Börja lyssna på din kropp. Din kropp vill dig väl så sluta streta emot och följ med istället. Att lyssna på sin kropp är att respektera sig själv. Resultatet blir en gladare, mer balanserad och strålande du.

Vad hoppas du att den här boken ska innebära för de som läser den?

– Att fler tjejer börjar må bra, på riktigt! Att bli vän med sin pms betyder att man mår bra fysiskt, psykiskt och själsligt. Och det förtjänar alla. Punkt.


Gilla Modette på Facebook!