Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

10 av Tuva Malmos bästa löpningstips

Dela på Pinterest
Ska du springa något roligt och tufft lopp i sommar? Här är modemens bästa tips.

1. Passform är A och O

När det gäller löpning så är kläderna väldigt viktiga. Det ska vara funktionellt men bekvämt och inte skapa några störningsmoment när du springer. Du ska inte behöva ägna tid åt att dra upp byxan, dra ner linnet eller ha en tung huva som slår mot ryggen. Utan all energi ska kunna läggas på att faktiskt springa.

Läs också: Det här ska du äta innan och efter träning

2. Skapa teman för dina pass

Jag tycker det är lättare att springa när jag vet vad passet ska göra för skillnad. Det kan till exempel vara att springa korta intervaller, men som jag istället kallar för "bli snabbare". Eller "hitta löparlyckan" och det kan vara en mysjogg. På så sätt tycker jag man håller sig motiverad och fokuserad på att göra det man ska på passet.

3. Se till att längta efter att få springa

Jag brukar se löpning som en belöning, inte som ett straff eller måste. Det ska vara efterlängtat att få komma ut i friska luften, få svettas ut på bandet eller springa upp och ner i närmsta backe. Fokusera på känslan du kommer ha efteråt och låt det vara din morot.

4. Alla pass är bättre än inget pass

I löpning finns det inget svart/vitt-tänkande. Även om det bara finns tid eller lust för 3 km lugn jogg så är det bättre än att avstå. Man behöver inte springa milen eller köra tuffa intervaller för att det ska räknas som träning. Även de kortaste passen kan fyll dig med löparglädje och mersmak.

Läs också: 7 saker som kommer maximera din träning

5. Flipbelt:et

Hur har jag klarat mig utan detta bälte innan? Det är iallafall, enligt mig, ett måste för alla löpare. Ett färgglatt bälte runt höften som rymmer telefon, nycklar, energibars, kreditkort, toapapper och hörlurar utan problem. Dessutom sitter det riktigt tight vilket gör att dina saker inte guppar när du springer.

6. Spring med energi

Det här med att det ger bäst resultat att springa på fastande mage? Skitsnack. Bäst resultat får du när du har energi att göra av med under passet och slipper känna känslan av att svimma av hunger. Kan du köra en bil på tom tank? Nej.

7. Motiveras av en utmaning

Det behöver inte handla om att anmäla sig till ett lopp, men att sätta upp ett mål med sin löpning gör oftast en mer motiverad att springa. Dessutom kan det kännas enklare att träna om man har ett upplägg och ett bestämt datum att springa mot. Tough Viking, tjejmilen med några vänner, klara ett trialthon, springa sin första halvmara, 5 km under 25 minuter – valet är ditt!


Läs också: 7 tillfällen du det är okej att inte träna

8. Umgås över en runda

Att hänga med vänner behöver inte alltid betyda en latte på stan. Det kan lika gärna vara en runda i skogen. Dessutom är det alltid både roligare och lättare om man är två som springer. Om det bara är en som kan springa? Då kanske den andra kan göra sällskap på cykel? Det funkar lika bra det, jag lovar!

9. "Löpning är så fruktansvärt jobbigt"

Anledningen till varför så många som börjat springa lägger av inom kort är för att de tycker löpning är för jobbigt, både mentalt och fysiskt. Men att springa är inte alls jobbigt om man gör efter sina egna förutsättningar. Man måste bara tillåta sig själv att till en början bara jogga lugnt och utvecklas sakta men säkert.

10. Just do it!

Ibland är det inte roligare än att man bara får ta sig i kragen för att komma ut. Ibland får man bara sluta tänka så mycket och bara byta om. Ibland måste man se träningen som en självklarhet och inte "något jag kanske hinner med senare". Med planering, självdisciplin och bestämdhet så kommer du inte komma undan.


Gilla Modette på Facebook!

Läs Tuvas blogg här!