Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

9 saker som gör det lättare att gå upp på morgonen

Dela på Pinterest
Har du svårt att komma upp på morgonen? Här är våra bästa tips för att råda bot på morgontrötthet.

1. Härligt alarm

Ha din favoritlåt som alarm, eller ännu bättre, spela in när du och ditt tjejgäng sjunger en sång och ha det som alarm. Tänk att varje morgon väckas av dina bff:s. Hur härligt!?

2. Lägg telefonen en bit från sängen

På så sätt måste du faktiskt gå upp ur sängen för att stänga av alarmet. Och när du väl är uppe har du redan klarat av det jobbigaste – att lämna sängen.

3. Tänd en lampa

Så fort alarmet ringer och du snoozar, tänd en lampa vid sängen. Ju ljusare det är i rummet när alarmet ringer nästa gång desto lättare kommer det vara att gå upp.


Läs även 7 morgonrutiner som gör dig gladare!

4. Kör telefondejt med din bff

Om du och din bff bestämmer att ni ringer varandra varje morgon den tiden ni måste gå upp, kommer det bli betydligt lättare att vakna. Du kanske är trött när telefonen ringer men du kommer bli pigg – och glad – väldigt snabbt!

5. Gör en god frukost

Om du har som vana att äta en god frukost varje morgon har du något att se fram emot när klockan ringer. Tänd lite ljus, läs dina favoritbloggar och njut av en lugn stund innan dagen börjar.

6. Ha morgonrock och tofflor redo

Låt tofflor och morgonrock eller en varm och mysig tröja ligga vid sängen, så att det inte känns lika jobbigt att lyfta på det varma täcket.


Läs även Sminkknepet som ger dig större ögon

7. Vänd inte på dygnet under helgen

Försök att gå upp ganska tidigt även när du är ledig, så det inte blir så stor chock på måndag morgon när klockan ringer. Det är klart att du ska njuta av sovmorgon en lördag om du vill det, men det är också ganska skönt att komma upp och utnyttja din lediga dag.

8. Boka in morgonpromenad med en kompis

Det är inte bara ett underbart sätt att starta dagen, det gör det också lättare att gå upp. För om du vet att någon väntar på dig kan du inte snooza.

9. Gå och lägg dig i tid

Vi vet, det är ett tråkigt tips. Men om du ska öka chanserna att vara pigg när du vaknar måste du faktiskt gå och lägga dig i så pass god tid att du får så många timmars sömn som din kropp behöver.


Bildkälla Josefin Dahlberg Tuva Malmo

Gilla Modette på Facebook!