Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Misstagen på morgonen som gör dig trött resten av dagen

1 av 5

Ät alltid frukost. Du behöver den energin för att bli pigg!
2 av 5

Ät alltid frukost. Du behöver den energin för att bli pigg!

Se till att du får tillräckligt mycket dagsljus varje morgon så att kroppen vaknar.
3 av 5

Se till att du får tillräckligt mycket dagsljus varje morgon så att kroppen vaknar.

Drick inte för lite vatten!
4 av 5

Drick inte för lite vatten!

Glöm inte påverka dig själv vad du är tacksam över!
5 av 5

Glöm inte påverka dig själv vad du är tacksam över!

Dela på Pinterest
Dina morgonrutiner påverkar resten av dagen. Så, se till att du vaknar på ett härligt sätt så kommer hela dagen bli bättre!

1. Du har ett tråkigt alarm

Se till att det första du hör på morgonen är något du blir glad av. Det kommer sätta tonen för resten av dagen. Ha din favoritlåt som alarm eller spela in ditt tjejgäng när ni ses nästa gång, och ha det som alarm. Tänk att varje morgon väckas av dina bff:s. Då kommer du bli mycket piggare.

2. Du går upp för sent

Det finns ingen sämre start på dagen än att stressa sig genom morgonrutinen. Det sitter ofta i och gör dig trött hela dagen. Ställ klockan lite tidigare så du har god tid på dig och hinner samla dig innan arbetsdagen börjar.

3. Du får inte tillräckligt mycket ljus

Din kropp behöver ljus för att vakna. Om du sover i ett mörkt sovrum och sedan stressar till skolan eller jobbet får du inte tillräckligt med ljus, vilket kan leda till att du blir trött och presterar sämre. Se därför till att få cirka en halvtimmes dagsljus på morgonen. Dra upp rullgardinen när du vaknar och ta gärna en promenad till jobbet.


Läs även 9 saker som gör det lättare att gå upp på morgonen

4. Du dricker för lite vatten

Om du inte får i dig tillräckligt mycket vätska på morgonen riskerar du att bli både trött och på dåligt humör. Ha som vana att dricka några glas kallt vatten det första du gör när du vaknar, så får du en bra start. Fyll en vattenflaska när du går och lägger dig och ställ vid sängen, så blir det lättare att komma ihåg.

5. Du skippar frukosten

Vi vet alla hur viktigt det är att äta på morgonen. Du behöver få i dig energi på morgonen för att kunna prestera på topp under dagen. Förbered en smoothie och en macka kvällen innan, så blir det lättare att hålla sig till en frukostrutin.

6. Du har inte bestämt outfit

Bestäm redan dagen innan vad du ska ha på dig. Du behöver inte lägga fram kläderna, men ha åtminstone en tanke på vilken outfit du ska välja. Annars är risken att det tar alldeles för mycket tid och energi på morgonen, vilket kan leda till att starten på dagen blir stressig. Något som har en tendens att sitta kvar resten av dagen.

7. Du glömmer tänka på vad du är tacksam över

Innan du går till jobbet eller skolan – tänk på en sak du är tacksam för och en sak du ser fram emot att göra under dagen. Då blir du pigg och har mycket större chanser att få en toppendag!


Läs även 5 saker du måste veta innan du rakar benen nästa gång

Läs även Om en kille säger det här är han förmodligen dålig i sängen

Bildkälla Josefin Dahlberg Josefin Lundhall

Gilla Modette på Facebook!