Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

BMW fälls för reklam – sexualiserar supermodellen Gigi Hadid

Dela på Pinterest
Reklamen anmäldes av Sveriges Kvinnolobby – och nu har den fällts.

BMW Sveriges reklam där de visar upp bilmodellen M2 har blivit anmäld och fälld – för att den är könsdiskriminerande.

Supermodellen Gigi Hadid är frontperson och i reklamfilmen kör hon en av de fem bilarna som syns – och en röst i bakgrunden säger "Gigi Hadid har ständigt världens blickar på sig men kan du hålla koll på vilken BMW M2 hon kör?".

På reklambilderna står hon framför bilarna med en röd kort v-ringad klänning med liknande text som rösten i filmen – och även "Mot två sensationer – Gigi Hadid och BMW M2", "Ögon endast för Gigi? Eller stal M2 nyss ditt hjärta?" och "Uppvärmd? Försök då följa Gigi I 360°".


Läs även Styla håret som Gigi Hadid – här är nya trenden

Det är Sveriges Kvinnolobby som anmält reklamen och menar att annonsören använder Gigi Hadid som blickfång för att sälja produkten. De anser att reklamen är objektiferande och sexualiserande.

"Även om fotomodellen kör en av bilarna så använder BMW uppenbart henne som blickfång. Det är dessutom irrelevant för produkten att hon bär kort klänning och höga klackar", skriver Sveriges Kvinnolobby.

BMW själva försvarar sig med att man arbetat med olika samhällsaktuella personer för att anpassa sina budskap till skilda målgrupper.

Reklamombudsmannens anser dock att Gigi Hadid på bilderna och i filmerna, genom sin klädsel och sättet hon filmas på, framställs som ett sexobjekt. Detta eftersom framställningen av Gigi Hadid inte har någon koppling till personbilen – vilket ses som kränkande mot kvinnor i allmänhet.

Därför har nu reklamen fällts för könsdiskriminerande, skriver Dagens Media.