Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Men H&M, hur ska ni krossa idealen när ni gör så här?

Dela på Pinterest
KRÖNIKA: Modettes redaktör Lisa Olsson skriver om besvikelsen över H&M:s senaste kollektion.

Jag tror inte att någon här har missat hetsen kring KENZO x H&M kollektionen. Antingen så hatar du den eller älskar den. Men har du större än storlek medium så behöver du inte bry dig, iallafall inte om halva kollektionen. Den görs nämligen bara upp till storlek medium.

Tidigare i höst så gick H&M ut med en reklamfilm där de krossade idealen. Det pratades om revolution inom modebranchen. Normer skulle brytas och ideal skulle tvättas bort. Men vad hände efter det egentligen? H&M tog bort plus size-avdelningar och många av plaggen i Kenzo X H&M kollektionen passar bara tjejer som har mellan extra small och medium i storleken. Så, ingenting med andra ord.

Enligt en undersökning av Kari Traa så har varannan tjej mellan 20-25 bantat och åtta av tio jämför sig själva med modellkroppar. Och då ska man komma ihåg att det inte är helt ovanligt att modeller doppar bomull i lightsaft för att hålla sig smala.

Lyckan var total när jag tidigare idag fick tag i den tröjan som jag trånat efter i flera veckor. Den första tanken som slog mig när jag drog den förvånansvärt trånga tröjan över huvudet var att jag kanske skulle satsat på en storlek större. En tanke som jag fick svälja direkt då jag fick syn på prislappen. Den fanns nämligen bara i XS, S och Medium – och jag hade medium.

Så, H&M. Om ni gör en reklamfilm som hyllar kvinnor i alla former så kanske ni ska leverera ett utbud därefter.

Det här var alltså reklamfilmen som H&M släppte för någon månad sedan.


Bildkälla: TT H&M

Gilla Modette på Facebook!