Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

KRÖNIKA: Elin Klings varumärke sätts på spel

Elin Kling i Let's Dance 2009.
1 av 4

Elin Kling i Let's Dance 2009.

Elin Kling för H&M.
2 av 4

Elin Kling för H&M.

Elin Kling för H&M.
3 av 4

Elin Kling för H&M.

Elin Kling för H&M.
4 av 4

Elin Kling för H&M.

Dela på Pinterest
Elin Kling har släppt en kollektion i samarbete med H&M som hyllas världen över.

Fyra dagar senare, och vi har redan stirrat oss blinda på Elin Klings samarbetskollektion med H&M. Inte nödvändigtvis för att bilderna utgör ens bakgrundsbild, utan snarare för att de har fastnat i nätet. På nätet. De dyker upp vart man än vänder sig och stör ens sinnefrid. Okej, kanske inte, men tänker inte människor när de skriver om nyheten att omvärlden inte behöver mer info när "Elin Kling for H&M" har 7 000 fler träffar i dag än i går på Google. Ja, cirka 29 000. Jag antar att nyheten simmat över alla världshav.

Det förvånar mig inte. Kollektionen är ur ett objektivt och personligt (ja, jag kommer säkerligen köpa mig något plagg) perspektiv mycket estetisk. Råa kanter och asymmetriska skärningar med en minimalistisk framtoning. Något som är ytterst bärbart men framför allt aktuellt och "fashion", som Chloe Schutermann skulle uttrycka det. Och det är ju just det som är budgetkedjornas filosofi, att skapa snygga kläder. En simpel ideologi, utan några komplikationer, som även Alexander Wang eftersträvar. Vilket de tre, ändock så olika makthavarna har gemensamt.

Det är just det. Allt det där runtom kring, som ljuder, likt en klagosång i mina öron. H&M, som är världens största budgetkedja, spelade ut de säkra korten i vartenda parti av detta samarbete. För det första: De valde Sveriges största modebloggerska. För det andra: De väljer att enbart lansera i Sverige (vilket i efterhand visas vara synd, då kollektionen likväl skulle ge framgång internationellt). För det tredje: De har skapat nio plagg som är i princip identiska med det befintliga som existerar hos H&M. Eller, förutom att de märker plaggen med Elin Kling.

- Jag diggar kollektionen väldigt mycket, men jag måste samtidigt säga att den känns väldigt självklar och förutsägbar. Jag menar, hur hypad känns den inte? Självklart kommer den sälja slut och locka hur många tjejer som helst, men den känns ändå nästan för modern, menar Modetten Frida Johansson. Vart är det osäkra, det oväntade?

Jag personligen har ju egentligen ingen aning vad Elin Kling haft för roll i själva processen. Huruvida hon själv har bearbetat fram formgivningen eller om hon mest har tyckt till. Hur som helst är det ganska uppenbart att det enbart är konstruerat för kommersialisering (det är ju egentligen syftet med budget). Som de sedan marknadsför genom bloggosfären, där majoriteten utgörs av ungdomar. Elin Klings målgrupp, kollektionens målgrupp. Om man bortser från modebloggerskans modebloggande kompisar då, som för övrigt tävlar om vem som hyllar mest och bäst.

- Dessa nio plagg kommer ju inte bara ta slut på nolltid, utan sen även bäras av så många att de förlorar sin charm, tycker Modetten Vicktoria Förster. Fler plagg och en större kollektion hade i mina ögon gjort det hela väldigt mycket roligare. Ett ännu större plus hade varit om kollektionen dessutom innehöll ett par riktigt grymma skor. Ska det va' så ska det!

Frågan kvarstår dock om samarbetskollektionen verkligen var ett smart drag av varken H&M eller Elin Kling. H&M, som tidigare fokuserat på de främsta formgivarna av vår tid, visar sig nu ha bytt riktning. Kanske en temporär sådan. Det är emellertid tråkigt att se hur man i detta fall ha valt att rikta in sig på varumärket istället för själva formgivningen. Hantverket försummas och kommersialismen kvarstår. Det som Elin Kling febrilt försökt göra sig av med på senaste tiden, genom att informera omvärlden hennes kärlek till den avantgardisiska Martin Margielas boxformade kollektion. Vilket blir allt annat än trovärdigt när hon gång på gång menar annat i sina framträdanden.

Lagt kort ligger.