Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Cornelia Webb: "Jag har utsmyckat Gwen Stefani"

Cornelias kedjeklänning över Rick Owens i butiken L'eclaireur.
1 av 11

Cornelias kedjeklänning över Rick Owens i butiken L'eclaireur.

Cornelia Webb är Årets Accessoardesigner.
2 av 11

Cornelia Webb är Årets Accessoardesigner.

Hon vet hur man gör en pose för att framhäva sina smycken på bästa sätt.
3 av 11

Hon vet hur man gör en pose för att framhäva sina smycken på bästa sätt.

Cornelia lookbook F/W 2009.
4 av 11

Cornelia lookbook F/W 2009.

Cornelia lookbook F/W 2008.
5 av 11

Cornelia lookbook F/W 2008.

Cornelia lookbook F/W 2010
6 av 11

Cornelia lookbook F/W 2010

Det ojämna halsbandet från hösten 2011.
7 av 11

Det ojämna halsbandet från hösten 2011.

Cornelia lookbook F/W 2009.
8 av 11

Cornelia lookbook F/W 2009.

Cornelia lookbook S/S 2010
9 av 11

Cornelia lookbook S/S 2010

Nina Persson i DV Mode ikädd Cornelias smycken.
10 av 11

Nina Persson i DV Mode ikädd Cornelias smycken.

Ett av Cornelia Webbs många kedjeverk.
11 av 11

Ett av Cornelia Webbs många kedjeverk.

Dela på Pinterest
Hennes verk blir mer avancerade för varje säsong. Modette har träffat kvinnan bakom de berömda kedjorna - Cornelia Webb.

Cornelia Webb är en ganska anonym karaktär. Hon uttrycker sig - till skillnad från många andra designers - hellre genom sin hantverkskonst än genom sin person.

Hennes smycken tar sig fram av egen kraft. Likt en kula som perforerat modevärlden med skotthål. Cornelia Webb är kvinnan som håller i vapnet.

Nu har hon belönats med utmärkelsen Årets Accessoardesigner av tidningen ELLE.

Din framgång måste ju tagit sin början någonstans. Hur utvecklades intresset för smycken?

– Till en början var det väl mest ett fritidsintresse. Något som jag höll på med när inte skolan tog upp min tid. Inte visste jag att man kunde jobba med detta. Så jag har ju inte heller tänkt tanken att gå en utbildning i design.

– Jag blev med tiden mer och mer involverad i något som endast varit ett intresse. Jag sa alltid att jag skulle återvända till skolan, men nya projekt höll mig kvar gång på gång. Jag fick till exempel ett erbjudande att klä Nina Persson. Sedan stod Gwen Stefani på tur.

Vem vill du helst klä nu då?

– Jag vet faktiskt inte. När jag säger att jag vill klä en viss person brukar den önskningen gå i uppfyllelse inom ett år. Så var fallet med Nina Persson och Gwen Stefani. Därför borde jag ju alltid ha någon i åtanke, men nej, jag kan inte tänka på någon särskild just nu.

Om du nu inte har någon designutbildning var har du då fått all kunskap ifrån?

– Min pappa är kemist, så han har hjälpt mig att experimentera med olika substanser och material för att kunna utveckla nya former och färger.

Att du inte gått någon designutbildning - har det varit något positivt för din kreativitet?

– Ja, jag har aldrig haft någon som sitter på axeln och pekar på rätt och fel. Det har nog gjort att jag kunnat utforska olika metoder på mitt egna sätt. Jag har alltid stävat efter att inte fastna i att arbeta med endast guld och silver. Utan jag vill skapa smycken som smälter in och ger en monoton färgskala. Om man klär sig i svart ska man ju kunna ha svarta smycken.

Var finner du inspiration?

– Inspirationen finns i naturen och de fyra elementen. Just nu håller jag faktiskt på och undersöker hur organiska material åldras, säger Cornelia och visar upp sitt armband som lika gärna skulle kunna tillhöra naturens gudinna, Artemis.

Modettes repoter får prova det konkava armbandet, men drabbas av en diskret panikkänsla då hon inser att hon knappt får av sig det. Sliter och drar och efter några röda märken på tummen, lossar det, och Cornelia trär det över handleden utan några svårigheter och forsätter:

– Även industrimiljöer inspirerar mig att göra kedjesmycken.

Vilket har varit det viktigaste ögonblicket i år?

Cornelia tar några sekunders betänketid men svarar att det var ett synnerligen personligt ögonblick som gjorde att hennes hjärta slog ett extra slag.

– Det var i Paris när jag besökte butiken L'eclaireur, då jag såg att min kedjeklänning hängde på en skyltdocka - över en Rick Owens-klänning. Det kändes surrealistiskt att se något sådant. Särskilt när man ägnar större delen av dagen åt att skapa, instängd i en liten ateljé. Det gav mig verkligen glädje och motivation till att fortsätta driva det här varumärket.

Att Cornelia slagit igenom på ett internationellt plan, är inte särskilt märkligt. Se bildspelet så förstår du varför.