Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Hon klär Sveriges hetaste bloggare

Ida Sjöstedt
1 av 2

Ida Sjöstedt

Ida Sjöstedt
2 av 2

Ida Sjöstedt

Dela på Pinterest
Hon klär Sveriges hetaste bloggare och artister med sina fina kreationer, det är självklart Ida Sjöstedt som vi pratar om. Modettes redaktör Kristina Bliznac fick möjligheten att besöka hennes ateljé och ha en intervju med henne.

Hur började din resa? 

- Jag har alltid vetat att jag vill jobba med mode, i gymnasiet valde jag textil- och beklädnadsteknisk linje. När jag började där så insåg jag efter varje år att det var det var det här som jag verkligen ville göra. Efter det så läste jag ett år påbyggnad Herrskrädderi då jag kände att det var viktigt att få en grund i själva hantverket. Sedan flyttade jag till London och studerade mode där i fyra år. Först gick jag ett förberedande år på London College of Fashion och efter det tog jag en examen på University of Westminster. Var kvar i London i ett halvår efter mina studier och jobbade hos lite mindre designers. Runt årsskiftet kände jag att jag längtade hem till Sverige så 2001 flyttade jag tillbaka till Stockholm.

- Det jag märkte när jag kom hem var att det inte fanns någon ordentlig modescen i Stockholm. Det kändes som att det fanns ett sug efter mer mode och då bestämde jag mig för att köra. Jag sökte till Designerpool, en föregångare till Rookies, som tar in 4-5 designers per år. Då fick jag hjälp att ställa ut på mässan i Köpenhamn, en pressagent och även ha en visning under modecenters modevecka. Jag var med där i ett år, tills jag kände att jag var redo att stå på egna ben. Började jobba med JUS som är min agent än idag, och det var då det började dra igång på riktigt. Vi kunde då etablera oss på marknaden. 

- Ida Sjöstedt Couture började jag med för två år sedan. Det hela började med att jag för varje kollektion gjorde mina vanliga stora kollektioner, men då gjorde jag alltid något speciellt plagg där jag gick loss med att använda dyra stenar och hur mycket tyg jag vill, jag kallade dom för "statement pieces", där jag låter min kreativitet leva ut. Det fanns då en stor efterfrågan om de speciella plaggen och det var väl mer eller mindre så det började. 

Vad fick dig att börja med design? 

- Ända sedan jag var liten så har jag ritat, jag sydde mycket, var helt enkelt intresserad av kläder och mode. En av mina bästa vänners mamma var väldigt duktig på att sy så jag började gå på "kurs" hos henne en kväll i veckan när jag var elva år. Sydde även mina egna avslutningkläder när jag gick i femman. Mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig och sett till att jag fått möjlighet att få utlopp för min kreativitet. Trender var viktigare för mig förut, nu tycker jag att det är viktigare att utveckla sin personliga stil. Och det kan man se i min design och i mitt sätt att arbeta på. 

Det är ju inte alltid en dans på röda rosor som designer, kan du dela med dig av något som varit lite extra tufft under åren?

- Det är tungt att ha eget företag, speciellt när du är kreativ. Du förväntas vara både entreprenör och företagare, det är inget som automatiskt går hand i hand. Det är väldigt stressigt att jobba med mode och kläder, produkterna ska produceras och levereras i tid. Den ekonomiska biten är även väldigt tung då du måste ligga ute med pengar innan produkterna kommit ut till butikerna. Logistik, ekonomi och administration är väl inte det roligaste jag vet men det är sådana saker som tillkommer. Det är ett hårt arbete men det är min passion så i det långa loppet är det verkligen värt det. 

Vad skulle du göra idag om du inte var designer? 

- Jag är ju en kreativ person, så jag hade väl skrivit, jobbat som stylist eller som art director. Jag gillar att vara kreativ i ord och sätta ord på det man skapar. 

Vad utmärker just din design, Ida?

- Jag jobbar väldigt eklektiskt, jag plockar referenser från olika håll, olika färger, olika mönster, olika material. En bra beskrivning är "smakfull kitsch". Jag jobbar ofta med femenina modeller, smala axlar, lite "kurvigt" och mjuka material. Det som är viktigt för mig är hur plaggen känns, inte bara hur de ser ut. Köper man en klänning till ett speciellt tillfälle ska man även kunna ha kul och känna sig bekväm, äta och dansa, ha roligt helt enkelt. Sedan har vi vissa material som alltid återkommer, ett bra exempel på det är spetsen och tyllen som det kommer dröja ett tag till innan jag lägger upp på hyllan. På vintern har vi oftast med något inslag av fuskpäls. Sedan försöker man ju alltid utvecklas och hitta lite nya metoder med allt. Som till exempel att göra spetsprint istället för att använda sig av vanlig spets. 

Har du någon inspirationsperson? 

- Inte direkt, jag inspireras mycket av olika tidsepoker. Blir även inspirerad av filmer som bygger storys runt kvinnotyper, såsom "lolitas" och "femme fatales" till exempel. 

Vad tycker du om svenskt mode?

- Jag tycker att svenskt mode har blommat upp mer och mer de senaste åren. Det kommer även fler märken som har en annorlunda stil och design. Men de flesta svenska märkena har sin bas i denim eller kostym. 

Vad är det bästa med att vara designer? 

- Att få möjligheten att skapa och vara kreativ. Att få en idé som man först bara har i huvudet, börja på ett blankt papper som sedan blir en hel kollektion. Att sedan se mina plagg på visningar och ute i butik. Man får väldigt mycket bekräftelse och uppskattning på det man gör, det är en underbar känsla. 

Hur bearbetar du att din inspiration blir till verklighet / kollektion? 

- Jag börjar oftast med att leta material, försöker alltid hitta något nytt. Plockar ihop de material jag hittat, oftast får man fram någon slags färgskala som man kan associera till något som sätter ett tema. Då gör jag bildresearch, referenser för att kunna väva ihop ett tema och en helhet. Efter det så designar jag plaggen och ger mina skisser till min mönsterkonstruktör. När det är klart så syr vi upp plaggen för att kunna känna och se passform, sedan blir det fittings och avprovningar. Efter alla provningar så syr vi upp prover i de riktiga materialen och visar upp på Fashion Week och på den vägen är det. 

Vi har ju sett dina fantastiska kreationer bäras av några av Sveriges hetaste bloggare, hur ser din relation ut med bloggare?

- Jag har väl inte någon speciell relation med bloggare direkt. Jag tycker det är så roligt med galor och fina fester. För ungefär tio år sedan så kom folk till Guldknappen och ELLE-galan med jeans. Bloggarna är nuförtiden lite mer glamorösa än många av våra svenska kändisar, de har ju blivit lite mer "inspiratörer". Jag lägger inget värde i om du är sångerska, filmstjärna eller bloggare, så länge du kan bära upp klänningen och känner dig bekväm och vacker i den. 

Var ser du dig själv och ditt märke Ida Sjöstedt om 10 år?

- Då har Ida Sjöstedt blivit ett globalt starkt varumärke, jag har fortfarande kontroll över mitt företag och har inte behövt släppa på min kreativitet. Jag har en stabil grund att stå på och vi är ett fungerande välmående företag.

Slutligen Ida, har du några karriärtips? 

- Hitta något som du tycker om att göra, skaffa dig en utbildning, praktisera för att få en inblick i det yrket du har valt att jobba med, jobba hårt, har du talang och ambition så visa det! Det är viktigt att man har en passion för det man gör och tar för sig!