Det stormar turbulens kring den svenska influencern och entreprenören Matilda Djerf, 26, och hennes klädföretag Djerf Avenue. De hela började med att företaget anmälde flera mindre TikTok-kreatörer för varumärkesintrång, vilket lett till kritik och ifrågasättande av företagets agerande.
Stark kritik mot Djerf Avenue
Den senaste tiden har flera mindre kreatörer på TikTok fått deras videor blivit anmälda av Djerf Avenue för varumärkesintrång. Dessa videor har oftast visat upp alternativa, billigare plagg som liknar de som säljs på Djerf Avenue eller plaggen som Matilda Djerf själv bär. Att få sina videor anmälda för varumärkesintrång kan leda till avstängning från Tiktok eller andra typer av straff på plattformen.
Efter anmälningarna har många uttryckt missnöje och kritik mot Djerf Avenue för deras agerande. En del menar att det är orättvist att rikta sig mot enskilda kreatörer istället för företag som faktiskt producerar liknande kläder.
Källa: TikTok/@sumarslays
Företagets svar på tal
Djerf Avenue har svarat på kritiken genom att meddela att de anlitat ett externt företag för att bevaka deras varumärkesrättigheter och att de nu kommer att omfokusera på att rikta sig mot tillverkarna av plaggen snarare än kreatörerna. De har också uttryckt en vilja att gå in i en dialog med de drabbade kreatörerna.
Trots detta fortsätter kritiken mot Djerf Avenue, både kring deras ursprungliga taktik och frågor kring hur de bedömt upphovsrätten. Många ifrågasätter även varför resurser används för att jaga mindre kreatörer snarare än att fokusera på de som faktiskt producerar liknande kläder.
Efter kritikstormen har Matilda Djerfs TikTok-konto med miljontals följare dessutom försvunnit, och det är oklart om hon själv har avaktiverat sitt konto tillfälligt eller inte.