Mest läst

Lindra PMS och sötsug – anpassa kosten efter din menscykel

Lindra PMS och sötsug – därför ska du anpassa kosten efter din menscykel. Foto: Pexels
Dela på Pinterest
Känner du ett extra sug för sötsaker när du har mens, eller besväras du av PMS? Då är du långt ifrån ensam. Men visste du att dessa besvär kan lindras genom att anpassa kosten efter var i menscykeln du befinner dig?

Om du inte visste det så är du långt ifrån ensam med det med, enligt Hälsobarometern 2021 är det endast 15 procent som gör det i dagsläget. I ett pressmeddelande från hälsokedjan Life uppmärksammas därför fördelarna med att anpassa kosten under mensen. 

Få anpassar kosten efter mensen

Lingonveckan, sylt i tratten eller mens helt enkelt. Kärt barn har många namn. Trots att nästan 50 procent av befolkningen har mens är det ytterst få som anpassar kosten under den perioden på månaden. Enligt Lifes årliga undersökning är det endast var åttonde person som har anpassat sin kost efter sin menstruationscykel.

Sötsug och järnbehov – mensens olika faser ger oss olika behov

Under menstruationens olika faser kan vi må annorlunda och känna olika behov. I början känner många sig fulla med energi för att sedan följas av en period då humöret dalar. Under den perioden uppstår dessutom ofta ett ökat sug efter sötsaker. Att då äta en frukt är ingen dålig idé. Socker och kolhydrater hjälper nämligen kroppen att utsöndra serotonin – kroppens må-bra-hormon. Frukten kan alltså hjälpa dig att hålla humöret lite mer i schack.

Är du en person med riklig blödning under menstruationen kan dessutom ditt behov av järn öka. Järn är en mineral som har flera viktiga funktioner i kroppen. För många räcker en varierad kost för att undvika låga järnvärden. För dig som vet att du har låga värden är det dock en god idé att vara medveten om vilken mat som innehåller mycket järn.

– Livsmedel som lever och blodpudding är rika på järn, men det finns också i kött, ägg och skaldjur. Även vegetariska alternativ som nötter, frön och baljväxter innehåller en del järn. Känner man att det är svårt att få i sig tillräckligt med järn via kosten så finns det flera olika alternativ när det kommer till järntillskott, säger Maria Wiberg, hälsorådgivare på Life i ett pressmeddelande.

Anpassad kost kan lindra PMS

Många lider av besvär under menscykeln på grund av PMS. Genom att anpassa kosten kan de besvären lindras något. Trots detta visar resultatet från undersökningen att hela 80 procent aldrig har anpassat sin kost efter menscykeln. Hälsosamma fetter samt frukt och grönt som har ett högt innehåll av B-vitamin visat sig kunna ha en positiv effekt på PMS och hjälper till att hålla hormonbalansen stabil. Exempel på sådana är avokado och nötter. Det finns dessutom fettsyror som i vissa fall kan lindra PMS-symtom, som exempelvis Omega-6.

Så med andra ord: Frukt, blodpudding och nötter fyller alla en viktig funktion, beroende på var i cykeln du befinner dig.

Läs mer: 

Vad hjälper mot mensvärk? Otippat knep du troligen inte provat

Därför får du och dina kompisar mens samtidigt

Håller du med?
Tack för din röst!