Så kommer du närmre dina kollegor – och skapar en bättre arbetsplats

Kollegor
En bra relation till kollegorna är viktigt för att trivas på jobbet. - Foto: Unsplash
Dela på Pinterest
Att komma överens med sina kollegor är A och O på en arbetsplats. Det finns småknep som gör att du och din kollega kommer varandra närmre på nolltid.

När vi jobbar med kollegor som vi kommer bra överens med och har en bra relation till så tycker vi att jobbet är mycket roligare. Att sitta på en arbetsplats där man inte trivs leder inte till något positivt, istället för att vara kreativ och innovativ så blir vi motsatsen. Det finns flera anledningar till varför vi borde förbättra våra relationer på jobb. Bortsett från att vi blir gladare och mer positiva, så kommer det även vara lättare att genomföra de förändringar vi föreslår att göra. 

Lyssna på dina kollegor

Precis som i alla relationer vill vi bli hörda och om vi inte blir det på jobbet kan det vara svårt att utvecklas. Om du vet med dig att du inte alltid är en bra lyssnare kan du öva upp din förmåga att lyssna genom att lyssna aktivt på dina kollegor och sedan säga det dem sa fast med andra ord. Fokusera mer på att lyssna än att prata. 

Bli en bättre lyssnare
Vi alla vill bli hörda. Öva på att bli en bra lyssnare. Bildkälla: Unsplash

Erbjud dig att hjälpa

Erbjud dig att hjälpa en kollega, dels kan ni på så sätt komma närmre varandra men du har även möjligheten att visa vad du kan. Om ni håller på med ett projekt där du har stor kunskap, var då inte rädd för att erbjuda din hjälp. Du kanske kommer med idéer som ingen tänkt på förut och kan hjälpa till att förenkla, utöka eller förbättra effektiviteten i företaget.  

Uppskatta andras arbete

Har en av dina kollegor hjälpt dig med ett projekt eller tagit ett av dina pass när du fått förhinder? Glöm då inte bort att tacka din kollega för att hen ställt upp. Alla vill känna sig uppskattade och behövda på en arbetsplats. Därför bör du ge dina medarbetare genuina komplimanger för det arbete som de gör. 

Uppskatta det arbete som dina kollegor gör
Uppskatta dina kollegors insatser på jobbet. Bildkälla: Unsplash

Var positiv

Alla vill befinna sig på en arbetsplats där det finns positiv energi och glada människor. Alla kan ha en dålig dag men det är inte meningen att man ska bli dränerad på positiva tankar på grund av att någon på arbetsplatsen ser fler hinder. Så var positiv och glad mot dina kollegor, försök att se möjligheter istället för motgångar om ni stöter på något som är jobbig. 

Undvik skvaller

Om du skvallrar på jobbet kommer det endast leda till en negativ och trist stämning mellan dig och dina kollegor. Om du är besviken, ledsen eller småsur på en kollega – undvik då att skvallra om personen, prata istället med hen och berätta hur du känner. 

Hitta på saker utanför jobbet

Det bästa sättet att komma närmre dina kollegor på är ändå genom att hitta på saker utanför jobbet. Ta en lunch, fika eller AW. Ju mer ni umgås utanför desto närmre kommer ni att komma varandra. 

Trots bra relation till kollegorna kan vi stöta på problem på jobbet som är lite kluriga att lösa. Undrar du hur du löser problemen bäst? Då borde du kika på videon nedanför, där ger vi dig alla tips du behöver för att bli en riktigt vass problemlösare.

stats