Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

7 steg till att få ett mer positivt tänkande

Foto: unsplash

Dela på Pinterest
Har du lätt för att hamna i negativa tankar? – Lugn, vi hjälper dig!

Modettes chefredaktör Josefin Dahlberg förändrade sitt liv från negativt till positivt för fem år sedan när hon slutade dricka alkohol och började jobba med sig själv. Nu delar hon med sig av sina bästa tips för ett positivare liv som börjar med att kunna styra sina tankar.

1. Umgås med positiva människor

Ni vet så kallade "energitjuvar", ja de finns faktiskt på riktigt. Vi vet alla någon som tar mer än hen ger. Första steget i att kunna tänka mer positivt är att rensa bland ditt umgänge och se till att omge dig med de personer som sprider kärlek och har en positiv effekt på dig.

2. Skaffa dig ett eget mantra

Att ha ett eget mantra att rabbla tyst för sig själv när man känner att man befinner sig i en svacka är ett superbra tips. Skriv ditt mantra på en lapp och lägg den på skrivbordet. När du känner att humöret börjar sina på eftermiddagen titta på lappen där det står tex. "Happy thoughts", "Var tacksam" eller något liknande och vi lovar att du kommer kunna vänta dina negativa tankar till lite mer "happy mind".

3. Yoga och meditera

Yogan och meditationen gör att du för ditt fokus bort från dina tankar och fokuserar mer på din andning. Det gör att du blir avslappnad och lättare släpper de negativa tankarna. Det hjälper oss också till att vara mer i nuet och uppskatta det vi har här och nu vilket är ett bra steg till ett mer "positive mind".

4. Träna

Om yoga och meditation inte alls är din grej fungerar träningen lite på samma sätt. För en stund från du helt släppa din hjärna och i stället vara i kroppen, vilket också leder dig bort från negativa tankar. Och som vi vet ökar vi produktionen av endorfiner när vi tränar och gör saker som vi mår bra av. Därför får träningen dig att tänka mer positivt men glöm inte bort att träna för att du älskar din kropp, inte för att du hatar den.

5. Fokusera på det du är tacksam över

Det finns alltid fler saker att vara tacksam över än att klaga på. Kom i håg det!

6. Ha fina tankar om dig själv

Börja dagen med att säga till dig själv att du är en fin person precis som du är. Det är en enkelt metod som fungerar! Vi är bättre på att berätta för oss själva om alla dåliga saker vi gör men nu ska vi alltså göra precis tvärtom. Var snäll mot dig själv och börja varje morgon med pepptalk i spegeln.

7. Hjälp andra

Här är den stora lösningen. Att släppa vårt eget ego och i stället hjälpa andra är hemligheten bakom ett "positive mind". Om du tycker att du har det svårt och hakar upp dig på småsaker men som för dig känns som stora livsproblem, vänd dig utåt. Hitta någon som behöver dig hjälp. Vi kan lova dig att du många gånger knappt kommer komma ihåg vad du mådde dåligt över innan när du fått hjälpa en annan människa.

Gilla Modette på Facebook!