Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

10 saker som gör dig pigg efter ett natt med lite sömn

Dela på Pinterest
Alla har vi varit med om sömnlösa nätter. Här kommer tio tips på hur du bäst klarar dig igenom dagen trots lite sömn.

1. Snooza inte

Vad du en gör, tryck inte på snooze. Du fördröjer bara det oundvikliga.


2. Låt solljuset lysa in

Dra upp gardinerna, solljuset signalerar att det är dags att dra igång dagen.

3. Ta en kalldusch

Duscha som vanligt men när all schampoonering är klar, duscha kallt i 30 sekunder (inte iskallt men kallt nog för att du ska vakna till). Byt sedan till varmt igen i 20 sek för att sedan avsluta med 30 kalla sekunder till. Den här metoden ökar blodcirkulationen och bidrar till en stimulerande känsla.


4. Motionera

Kickstarta morgonen med att röra på dig. Det sätter igång blodcirkulationen och gör dig piggare, perfekt efter en sömnlös natt!

5. Drick kaffe, men inte för mycket

Koffein får dig att piggna till, det vet väl alla. Men var försiktig att du inte dricker för mycket. Det finns forskning som visar att efter två koppar är du så alert du kan bli av kaffet, därefter är det bättre att dricka vatten.

6. Ät bra och ordentligt

Socker kan verkligen locka men försök att hålla dig borta från de tomma kalorierna och håll dig till hälsosamma alternativ. Socker ger endast kortsiktig energi, därför är det bättre att äta mat som ger dig långsiktig energi.

7. Drick mycket

Det är viktigt att få i sig tillräckligt med vätska varje dag, speciellt när du är trött. Varför inte slänga i några isbitar – kalla drycker kan göra att man känner sig piggare.

8. Ta en promenad mitt på dagen

Oftast slår tröttheten till mitt på dagen. Då kan det vara dags att ta sig ut för en snabb promenad. Få en nypa frisk luft och förhoppningsvis lite solljus.

9. Fixa en peppande låtlista

Om du kan lyssna på musik på jobbet, fixa en uppiggande spelningslista som gör dig peppig. Tänk Beyoncé, inte Simon and Garfunkel.

10. Försök inte sova ikapp sömnen du missat

Att sova tolv timmar nästa natt för att kompensera de missade sovtimmarna är inte en bra idé, försök att hålla dig till sju eller åtta. Ju snabbare du kommer tillbaka i dina sovrutiner desto bättre kommer du må.



Läs även: Gå från negativ till positiv – på mindre än fem minuter

Bildkälla: Rutsara

Gilla Modette på Facebook!