Därför kommer Calvin Kleins reklam anmälas om den visas i Sverige

Foto: Calvin Klein
Foto: Calvin Klein - Foto: Foto: Calvin Klein
Dela på Pinterest
Om Calvin Kleins senaste kampanjbild dyker upp i Sverige kommer annonsrådet att anmäla till Reklamombudsmannen. Orsaken? Ja, den anses vara sexistisk.

Det var i oktober 2017 som Calvin Klein senast var i blåsväder i och med en underklädeskampanj. Då var det modellen Kirsten Dunst som poserade för modeföretaget – och kampanjen mötte stark kritik på grund av sexism och anspel på sexuella övergrepp.

Nu, några månader senare, är Calvin Klein i blåsväder igen, skriver Dagens Media.

Den här gången är det systarna Kardashian/Jenner som poserar för en underklädeskampanj. Först fick annonsbilden rejält med uppmärksamhet då Kylie Jenner täcker sin mage – något flera tror beror på att att hon är gravid.

Men nu reagerar Annonsrådet starkt på annonsen av en helt annan orsak och ger Calvin Klein en rejäl känga.

"Njutning i ansiktsuttrycken, poser som anspelar på sex. Att porträttera systrar som sexuella partners har starka kopplingar till porren. Men är inte förankrat i verkligheten och är ett grepp som främst är till för att pleasa någon helt annan än de kvinnor som faktiskt ska köpa underkläderna" skriver de på sin Instagram.

Annonsrådet uppmanar också folk att skriva till dem om någon ser de nya kampanjen i Sverige.

"När den här kampanjen börjar rulla i Sverige kommer Annonsrådet att ta upp den för granskning och anmäla den till Reklamombudsmannen. Om ni ser den som annons, skicka då länken till oss, här eller på Facebook", skriver de.

Mer:

Calvin Kleins reklam väcker avsky: "Är sexuellt ofredande"

Gilla Modette på Facebook!