Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Guide: Så startar du en egen podcast – steg för steg

Dela på Pinterest
Vill du veta hur processen går till från idé till lansering av en podd? Här hittar du en steg för steg-guide med hjälp av Acast-experten Johan Billgren.

1. Bolla fram en bra idé, planera och strukturera

De flesta av oss har väl ändå suttit med våra polare och sagt: "Vi borde verkligen starta en podd tillsammans", eller hur? Ta den tanken vidare och skriv ner en pitch till just er podd. Vad ska den handla om? Vad ska ni prata om? Ställ er frågan: Varför ska folk vilja lyssna? 

– När man har hittat sitt varför, är förberedelse och planering viktiga ingredienser för framgång. Det är viktigt att man lägger ner tid på att strukturera upp sitt innehåll ordentligt för att göra det så trevligt för lyssnaren som möjligt, berättar Acast-grundaren Johan Billgren.

Tänk också på att fundera kring poddens avsnittslängd.

– Ska det finnas ett intro? Finns det något i podden som kan engagera lyssnaren att vilja ta del av nästkommande avsnitt? Ju mer planering och förberedelse, desto bättre. Men kom ihåg det viktigaste är att ha roligt! 

Läs också: Starta podcast? Här svarar Acast-grundaren på vanliga frågor

2. Välj namn och skriv en pitch

Sedan är det dags att välja namn. Det är svårt men det är värt att klura på namnet ett bra tag. Ett smart tips är att ta ett enkelt namn, men också unikt, som många kommer ihåg och är lätt att söka på. 

– Här gäller det att komma på ett smart och intresseväckande namn till podden, samt formulera en lockande podcastbeskrivning – en såkallad ”elevator-pitch”, säger Johan Billgren på Acast.

3. Fota omslagsbild och hitta musik 

Den här bilden kommer ni se hela tiden så fort ni släpper ett nytt avsnitt. Den kommer synas i telefonen hos personerna som lyssnar och ni vill vara nöjda med den. Så testa er fram tills att ni är nöjda och glöm inte det viktiga – musiken. Tänk bara på rättigheter och googla er fram vilka regler som gäller.

– Lägg lite tid på att skapa en snygg och inbjudande omslagsbild för podden, samt hitta passande musik som du har rätt att använda i podden.

4. Spela in podden

Sedan är det bara att spela in! Idag kan man köpa en bra och prisvärd podd-utrustning runt tusenlappen. Har man inte möjlighet att införskaffa sig en mikrofon kan man spela in ljudet via röstmemo på telefonen som man sedan importerar till datorn, berättar Johan Billgren. Kvalitén blir dock inte lika bra, men det är ett kostnadseffektivt och enkelt sätt att kunna starta podd.

– Tänk på var inspelningen sker någonstans så att ljudet inte studsar runt i rummet – de flesta människor har inte tillgång till professionella studios, så testa att spela in i garderoben. Försök att hitta en så isolerad och ljudtät plats som möjligt att spela in på. Stora utrymmen med få möbler kan bidra till ett oönskat eko – därför kan det vara bra att spela in i ett mindre utrymme med fler saker runtomkring som kan “dämpa” ljudet, säger han.

5. Dags att klippa!

Det finns flera program man kan använda sig av för att klippa en podd, vissa är dessutom gratis.

– Har man en Mac kan man använda Garageband och har man en PC fungerar Audacity bra. Investera i en mikrofon med så krispigt ljud som möjligt (det finns mängder med prisvärda mikrofoner där ute). På Acast använder vi exempelvis mikrofoner från märket Shure, förklarar Johan Billgren till Modette.

6. Få ut podden

Sedan är det alltså dags att få ut podden till allmänheten. För att få upp den på iTunes behöver du ladda upp din fil på sajter som erbjuder just detta, exempelvis Acast, Libsyn, SoundCloud, PodBean. Det kan kännas lite klurigt men när du väl har fått upp första avsnittet så kommer det gå lättare nästa gång. 

– Alla poddar behöver en “host” som kan distribuera ut innehållet till podcastspelare som människor kan upptäcka och lyssna via. Om man vill nå ut med sitt innehåll brett, så ska man samarbeta med en podcastplattform som möjliggör just det. 

7. Lansera och få spelningar

Då var det dags för lansering! Tänk på att kontinuitet är viktigt när man poddar eftersom man vill sätta en vana hos lyssnarna. Så se alltid till att publicera avsnitt samma dag och tid under veckan, menar Johan Billgren.

– Passa på att släppa 2-3 avsnitt under premiärveckan så man ger lyssnaren större möjlighet att ta till sig av poddens tonalitet och bredd. Kontinuitet är också viktigt att tänka på när man poddar eftersom att lyssna på en podcast handlar om att sätta en vana hos lyssnare – så se alltid till att publicera avsnitt samma dag och tid under veckan. 

8. Marknadsför podden

Marknadsför din podd så mycket du kan! Använd sociala medier som verktyg och sprid namnet på podden. Du kan exempelvis börja med att skapa ett Instagram-konto eller en Facebook-sida som är dedikerad till podcasten.

– Interagera med lyssnarna, låt dem bli ett del av innehållet, be dem att prenumerera på podden och ge betyg på olika plattformar. Be eventuella gäster att sprida ordet om podden och dela gärna förproducerat material i form av bilder eller videos som de kan pusha ut i sina sociala kanaler, säger han.

Vill du ha svar på vanliga frågor om podcastens värld? Här kan du läsa mer om hur mycket det kostar att starta podd, hur du kan tjäna pengar på arbetet och vad framgångsfaktorerna är. 

Mer:

Michaela Forni om frieriet: ”Inget såg ut som jag trodde”