Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Sex saker du inte ska äta innan träningen

Detta ska du undvika innan träningen

Dela på Pinterest
Träning och kost går hand i hand, och att tänka på båda gör att du kommer att nå resultat snabbare. Här är 6 saker att undvika innan går till gymmet.

1. Fiber
Att äta fiberrik mat som till exempel fullkornspasta är generellt sätt bra att äta, då det håller dig mätt längre. Men att äta de precis innan ett träningspass är ingen bra idé då det tar lång tid för kroppen att smälta denna typ av kost. Det kan också göra att du känner dig svullen i magen, vilket inte är speciellt skönt när man ska bränna av ett pass.

Träning och kost går hand i hand
Bildkälla: Unsplash


2. Kolsyrad sockerdryck
 Kolsyrad dryck innehåller ofta en hel del socker, vilket inte är ultimat innan träning, då snabb energi gör att du blir superpigg en kort stund och sen dippar totalt. Även kolsyra kan göra att du känner dig uppsvälld, får magknip och i värsta fall även blir illamående.

Träning och kost går hand i hand
Bildkälla: Unsplash


3. Nötter
Överlag är nötter i lagom mängd bra att äta, då de innehåller nyttiga fetter. Men att äta fettrik kost innan träning kan ha en negativ påverkan. Det har att göra med att magen tar tid på sig att smälta detta näringsämne. Om du ändå vill äta kost som innehåller fett så ät den inte mindre än 2 timmar innan träningen.

Träning och kost går hand i hand
Bildkälla: Unsplash

4. Kryddstark mat
Hur gott det än är så kan kryddig mat bidra till halsbränna och magkramper. Och problem med magen vill man ju absolut inte riskera när man är mitt uppe i ett träningspass.

Träning och kost går hand i hand
Bildkälla: Unsplash

5. Mejeriprodukter

På grund av den höga fetthalten bör du undvika alla typer av mejeriprodukter innan träning, då du lätt kan känna dig slö och innehållet av magsyra ökar. Dessutom blir du lätt gasig i magen vilket kan bli awkward. Så vänta med yoghurt och ostmacka tills efter träningspasset.

Träning och kost går hand i hand
Bildkälla: Unsplash


6. Råa grönsaker

Grönsaker är bland det nyttigaste vi kan äta. Men stoppar du i dig vissa sådana som till exempel broccoli och brysselkål kan även detta göra att du blir uppblåst i magen, får gaser och svårt med matsmältningen. Det beror på att denna typ av grönsaker innehåller stora mängder av raffinos.

Träning och kost går hand i hand
Bildkälla: Unsplash


Gillar du att träna men har svårt att klämma in det i vardagen? Kolla då i videon nedan för tips som gör det enklare att få in en hållbar rutin: