Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

4 tips för att komma igång med träningen hemifrån

4 tips för att komma igång med träningen hemifrån.

Dela på Pinterest
Att träna på gym är inte för alla och det kan vara svårt att veta hur man ska hålla sig motiverad om man tränar hemifrån. Därför har vi listat fyra olika tips på hur du kan komma igång!

Att träna hemma är både lika smart och effektivt som att träna på gym. Dessutom är det bra för plånboken och du sparar en massa tid på att inte stressa iväg till gymmet. Men hur håller man egentligen igång hemmaträningen?? Lättare sagt än gjort. Det gäller att hitta rätt motivation när det känns som allra segast och det kan vara jobbigt till en början – vi vet! Här är några tips du kan följa!

1. Hitta en tid på dagen som passar dig

Att försöka få in en vana att träna vid en specifik tid varje dag kommer göra det lättare för dig att kunna följa. Om du exempelvis är en morgonmänniska är det ett perfekt tillfälle att börja dagen med ett träningspass eller varför inte yoga! Det gör dig både piggare och mer effektiv under dagen. Du kan även utnyttja tid på lunchen för en joggingtur eller planera in ett träningspass på kvällen – hitta en tid på dagen som passar dig bäst.

2. Gör en egen träningsdagbok

Redan innan träningen sätter igång är det viktigt att sätta upp ett schema och även ha mål att fylla i de dagarna som du tränar. Det kan vara alltifrån att springa en viss sträcka, hur länge du kan stå plankan till att fylla i hur länge du var ute på promenad.

3. Ha en särskild plats för träningen

Att ha ett eget utrymme för träningen är det bästa för att höja motivationen och komma igång. Men alla kanske inte har ett extrarum – då kan du helt enkelt skapa en egen liten träningshörna någonstans i hemmet. Varför inte i vardagsrummet eller sovrummet? Tips är även att lägga alla träningsrelaterade saker i en låda för att enkelt ta fram och tillbaka innan och efter träningspassen. Tänk även på att inte träna i mjukiskläder eller pyjamas, utan att använda träningskläder! Det höjer motivationen ytterligare.

4. Ta tillvara på naturen

Istället för att träna i hemmet kan du under ljusare tider passa på att träna ute! En perfekt kombo att både få frisk luft och solljus. I många parker finns det dessutom utomhusgym som du kan använda dig av. Beroende på vilken träningsform du gillar kan du antingen ta en joggingtur, powerwalk, träna i utegym eller ta med dig yogamattan ut för att göra övningar på.


Det kan vara svårt att hitta inspiration för vilka övningar du kan göra hemma. I videon nedan ger vi dig tre tips på olika appar!

Mer:

Tre enkla fitness-tips som kommer få dig att träna oftare