Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

KARRIÄRGUIDE: "Så blir du modeinköpare"

1 av 5

Efter en tid som säljare blev hon handplockad till sitt nuvarande jobb.

2 av 5

Det bästa med att vara inköpare?

3 av 5

Ulrika Fohgelberg, inköpare på Awesome Rags.

4 av 5

"Att jag får vara kreativ i min roll och göra mycket olika saker."

5 av 5

"Jag har inte pluggat, utan jobbade mig uppåt."

Dela på Pinterest
Modette har träffat Ulrika Fohgelberg och frågat ut henne om jobbet som inköpare på Awesome Rags.

Awesome Rags är ett livsstilskoncept som riktar sig till modemedvetna kunder. I butikerna finner vi främst kläder, men också trendiga accessoarer, möbler, litteratur och gadgets.

Riktlinjerna i valen av varumärken är "kvalitet och hög modegrad". Sedan snart ett år tillbaka finner vi 29-åriga Ulrika Fohgelberg som företagets inköpare.

I en intervjuserie på fem delar ger hon oss sina bästa tips gällande jobbet. Här är del ett.

Vad innebär jobbet som inköpare?

- Det innebär att man ansvarar för butikernas sortiment. Vilka varumärken som ska in och vilka som ska ut. Strukturen på varumärket och själva selektionen i kollektionen. Därmed vill jag också kalla mig själv för affärsutvecklare som väljer sortiment, tänker framåt och bestämmer vad som händer i nästa skede.

Hur fick du ditt jobb?

- Jag har inte pluggat, utan jobbat mig uppåt. Började på golvet som vanlig säljare i butik. Blev sedan blev butikschef och började följa med på inköp. Där efter blev jag säljare själv. Sålde bland annat en rad varumärken till Awesome Rags. Efter en tid som säljare blev jag handplockad hit.

- Positivt med bakgrunden som säljare är att jag sitter på två stolar. Dels vet jag vad varumärkena, dels vet jag vad Awesome Rags vill.

Det är många som drömmer om att bli inköpare. Vad vill du ge dem för råd?

- Erfarenhet och kontakter är det allra viktigaste! En annan viktig sak är att tänka på att jämt sköta allt så snyggt som möjligt, för man vet aldrig vem man kommer jobba med sedan

Vilka egenskaper?

- Det är viktigt att ha en känsla för vad som är kommersiellt och säljer. Också att ha förmågan att kunna analysera produkter, varumärken och trender - vad som kommer sälja respektive tvärtom.

Det bästa med ditt jobb?

- Att jag får vara kreativ i min roll och göra mycket olika saker. Allt annat än ett tröttsamt jobb! En dag kollar jag på skjortor, nästa dag på skor och en tredje dag på klänningar. Dessutom får jag dagligen träffa mycket spännande människor.

Det sämsta?

- Det är stressigt! Dessutom finns det ingen vetenskap man kan förlita sig på, allt är förändringsbart i vår bransch.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

- Beror lite på om det är inköpsperiod eller inte. Är det så står två till tre möten per dag på schemat. Beror lite på hur stort varumärket i fråga är. Gäller det Acne kan det ta upp till en hel dag.

- Om det inte är inköpsperiod försöker jag ha så mycket närkontakt med butikerna som möjligt. Är i butiken, flyttar om kläder, får en känsla av vad som fattas och så vidare. Sedan krävs alltid ett par dagar med pappersarbete på kontoret också.

Hur ser schemat ut under Stockholms modevecka?

- Då springer jag runt på visningar och blandar det med inköpsmöten. Det är alltid kul att se visningen innan det är dags för inköp. Då får man ju en liten försmak och ser vad pressen kommer älska. Det är oftast plaggen som hamnar i tidningarna som blir efterfrågade sedan.

Del tre av intervjuserien publiceras måndagen den 9 maj - om en vecka. Håll utkik!

* Del 1