KARRIÄRGUIDE: "Väldigt inne på Whyred just nu"

"Skulle handla på Awesome Rags även om jag inte jobbade här."
1 av 2
"Skulle handla på Awesome Rags även om jag inte jobbade här." - Foto: Foto: Karin Bylund
Ulrika Fohgelberg, inköpare på Awesome Rags.
2 av 2
Ulrika Fohgelberg, inköpare på Awesome Rags. - Foto: Foto: Karin Bylund
Dela på Pinterest
Modette har träffat Ulrika Fohgelberg och frågat ut henne om jobbet som inköpare på Awesome Rags.

Awesome Rags är ett livsstilskoncept som riktar sig till modemedvetna kunder. I butikerna finner vi främst kläder, men också trendiga accessoarer, möbler, litteratur och gadgets.

Riktlinjerna i valen av varumärken är "kvalitet och hög modegrad". Sedan snart ett år tillbaka finner vi 29-åriga Ulrika Fohgelberg som företagets inköpare. I en intervjuserie på fem ger hon oss sina bästa tips gällande jobbet. Här är del två.

Vi kom i senaste intervjuomgången fram till att sommaren hos er kort och gott kan sammanfattas med "de viktigaste trenderna i spridda skurar". Vilket är ditt personliga favoritplagg och märke just nu?

- Märket är Whyred, väldigt inne på det. Alla plagg jag har köpt i butiken den senaste tiden har varit från Whyred. Deras senaste kollektion är jättestark. Speciellt deras byxor, tröjor och blusar.

- Dagmars vita kostym är ett av favoritplaggen.

Hur ser den typiska Awesome Rags-kvinnan ut?

- Medveten och inte så jätteung, ungefär 25 år och uppåt. Tjänar ganska bra med pengar för prisklassen är ganska hög. Kommer hit för att hon vill ha service, kvalitet och ett stort utbud.

Stämmer du in på detta?

- Det tror jag! Varför? Stämmer in på det mesta. Kolla bara i min garderob! Har i princip byggt min garderob på våra varumärken. Toppar gärna med internationella namn. Skulle handla på Awesome Rags även om jag inte jobbade här.

Hur länge har du jobbat på Awesome Rags?

- Jag har inte ens jobbat här i ett år, började i januari. Kronan på verket kommer vara den kommande höstkollektionen som jag står helt för själv. All selection.

Vad tror du det är för skillnad mellan att vara inköpare till Awesome Rags och exempelvis H&M?

- Jättestor skillnad. Vi jobbar inte med egen produktion, utan bara med etablerade varumärken. Det är säkert fler skillnader, men eftersom jag aldrig har jobbat med egen produktion är det svårt att svara.

Skillnaden mellan Stockholm och New York?

- Finns inte många multibrandbutiker i New York, där är det antingen varuhus eller egen butik som gäller. Vårt koncept är inte alls vanligt i New York. Hela multibrandkonceptet i sig är nytt.

- Också stor skillnad om man jämför Stockholm med en mindre stad, till exempel Örebro. Modebilden ligger före i Stockholm.

Del fyra av intervjuserien publiceras måndagen den 23 maj - om en vecka. Håll utkik!

* Del 1: "Så blir du modeinköpare"

* Del 2: "Så spanar du trenderna"