Intervju med kvinnan bakom Swedish Hasbeens

- Foto: swedishhasbeens.com
Dela på Pinterest
Vi har träffat Emy Blixt, designer och grundare av Swedish Hasbeens, för en intervju.

Hej Emy! Berätta - hur växte idén fram kring Swedish Hasbeens och hur började det?
-
Jag kommer från Österlen och det hela började med att jag hittade ett stort skolager i en gammal träskofabrik. Tillverkningen hade dom slutat med för 30 år sedan, men de sålde de överblivna lagret som souvenirer främst under sommaren.

Vid den här tidpunkten jobbade jag som lärare, men kände att jag var sugen på modebranschen. Jag ringde till fabriken och frågade helt enkelt om jag kunde få köpa hela lagret, vilket dom gick med på. Jag förvarade skorna på vinden och gav bort till vänner och bekanta. Fler och fler började fråga efter skorna och jag började sälja det jag hade kvar. När lagret tog slut förstod jag ju att det fanns ett stort sug.

Hur gick du vidare efter det?
-
Jag började funderade på vart man skulle kunna sälja skorna och kom i kontakt med Tjallamalla och Grandpa, som på den tiden inte var riktigt så stora som de är idag. Jag ringde runt till fabriker och hittade efter många om och men en tillverkare djupt inne i Smålands skogar. En av få som fortfarande tillverkade träskorna. Med hjälp av butikerna jag sålde genom och genom sociala medier och bloggar växte märket snabbt. Det är på nätet och gatan det händer.

Vad står egentligen Hasbeen för?
- Kort och gott någonting som har varit stort. Has been. Vi jobbar ju med gamla retrotrender, allt från 50-80 tal. Främst 70-tal, och det var det vi började med.

Vem är en Hasbeen? Finns det någon specifik person som du skulle kunna säga var den perfekta definitionen?
- Någon eller något som är för bra för att försvinna. Better has been than never been. Det kan vara en människa eller en sak som varit aktuell och kommer tillbaka igen. Jag tycker det är fascinerande att man inte behöver uppfinna hjulet igen. Det finns redan bra grejer, och istället skapar man något nytt utifrån det gamla.

Berätta lite om era kollektioner och kampanjer!
- När jag gör en kollektion gör jag den utifrån en idé av någonting jag känner. Någon form av djupare värdering. Gärna gamla genuina svenska värderingar. Sådant som vi lever genom och ofta tar för givet. Olika demokratiska värderingar, jämställdhet och hälsa. Det har alltid varit mycket yta, men vi vill värdera någonting annat. Visa att man kan någonting och att man är mer medveten. Exempelvis som när damer på 40-50 talet började sporta. När kollektionen ska bli en kampanj så pushar jag alltid extra mycket för just den känslan som jag hade när jag skapade kollektionen.

Och hur ser era framtidsvisioner ut, vad är nästa steg?
- Vi tänker fortsätta göra bättre skor för en bättre värld. Vi breddar successivt med lite nya material och modeller. Fortfarande bara naturliga material som är skonsamma mot miljön och mot dem som jobbar med tillverkningen. Vi fortsätter att inspireras av olika tider och värderingar. Vi har börjat göra väskor också, eftersom vi ändå jobbar med läder vilket är vårat största material, även om många kanske tror att det är trä.

Kommer 70-tals clogsen att hänga med hela vägen, eller kommer de få ge mer plats åt andra tidsepoker och nytrendiga modeller?
- De äldsta modellerna är faktiskt de som säljer bäst. Det tar ca 3-5 år för en sko att slå igenom. Vissa nappar snabbt och för vissa tar det lång tid. Därför har vi kvar de gamla modellerna. Dessutom är 70-tals clogsen “Hasbeen” och början på hela vårt koncept. Därför kommer vi såklart ha kvar dom.

Tack ska du ha!

Se mer av Swedish Hasbeens på deras hemsida: Swedishhasbeens.com.