Siri hoppade av skolan – nu gör hennes klädmärke AÉRYNE succé i USA

Dela på Pinterest
Siri Vikman är den svenska kvinnan bakom märket AÉRYNE som växt i rekordfart och tagit sig från svenska sajter som NA-KD och Nelly.com till USA där de blivit lovade försäljning för minst 130 miljoner kronor.

Siri Vikman började som 20-åring på Nelly.com som stylist. Karriären tog därefter fart ordentligt och nu har hon grundat ett eget modeimperium som växer i raketfart.

Efter knappt ett halvår på högskolan hoppade Siri av för att satsa helt på sin karriär, och ja, det gick riktig bra.

– Jag hoppade av Textilhögskolan när jag fick förfrågan om att starta Nellytrend med Sanna Tranlöv, säger Siri till Modette.

Efter det begav sig Siri till Paris där hennes egna märke, AÉRYNE, kom till liv hemma i vardagsrummet.

Bild: AÉRYNE vårkollektion 2018

– Jag startade AÉRYNE i mitt vardagsrum i Paris 2014. Jag hade saknat online efter att ha jobbat som inköpare i Paris och startade mitt bolag för kvinnor, av kvinnor med en innovativ affärsstrategi mot produktion, expansion och socialt entreprenörsskap. Det har gått väldigt fort med ett hungrigt Girl Crew, jag är verkligen lyckligt lottad som har ett så fint team, berättar Siri.

Bild: Teamet bakom AÉRYNE.

Plaggen från AÉRYNE har sålts på Nelly.com, NA-KD och ASOS, nu senast har de även skrivit under ett avtal med The Park Showroom i USA som garanterar dem försäljning för 130 miljoner under tre år.

Framtiden för Siris märke ser med andra ord riktigt ljus ut och hon har stora visioner för AÉRYNE.

– Jag brukar alltid svara att vi vill ta över världen när jag får frågan om mina framtidsvisioner för AÉRYNE. Vi vill skapa ett FEMPIRE där kvinnor supportar kvinnor, säger Siri.

Hon passar även på att dela med sig om sina bästa, handfasta tips om hur man startar sitt eget märke.

– Gör en stabil affärsplan, samla likasinnade med ett enormt driv. Har du inte kapitalet så fråga din arbetsgivare om du får gå ner i arbetstid så du har ett litet startkapital och kan leva (om det inte är konkurrerande verksamhet). Sikta in dig på en global marknad direkt. Ha ett stark grundvärde i bolaget. Ge andelar (om du har ett aktiebolag) till de som vågar ta chansen att hoppa på det här projektet med dig. Skapa din egna nish, usp och testa dina idéer på en fokusgrupp. Vi har en Facebook-grupp som heter AÉRYNE QVINNA där vi ofta frågor om råd, säger Siri till Modette.

Se vilka trender som Siri kommer satsa på det här året i spelaren ovan.

Mer:

Rihannas hyllade jacka designades i Borås – av den 23-åriga studenten Ella

Gilla Modette på Facebook!