"Behöver du köpa till en påse?" är en mening som gått varm under våra shoppingturer sedan juni 2017.
Då startades kampanjen "One bag habit". Strategin var först och främst att få kunder att tänka till en gång extra ifall de verkligen var i behov en plastkasse när de handlat – och i så fall att ta betalt för påsarna.
Trots att kampanjen är helt frivillig valde flera butikskedjor att ansluta. Det blev dock lagstiftat att alla Sveriges butiker var tvungna att informera sina kunder om hur många plastkassar som går åt per år och den negativa miljöpåverkan. Enligt EU-direktiv måste plastkonsumtionen minska enormt, så skippa påsen!
H&M har också gått ut med att de till hösten kommer att slopa plastpåsen helt och istället skifta till papperskassar. Ett stort plus för vår kära miljö.
Initiativet ledde till stora framgångar och det blev ett lyckat projekt för bland annat H&M. De lyckades minska förbrukningen av plastpåsar med hela 58%.
"Vi hade inte räknat med ett så bra resultat så snabbt. Men förklaringen är att våra kunder är så engagerade och vill bidra till att minska användningen av plastpåsar" säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig vid H&M Sverige, till nyhetsbyrån TT.
"One bag habit" har vuxit sig större och omfattar idag 20 stycken butikskedjor.
Apoteket Hjärtat och MQ har i samarbete med Naturskyddsföreningen lyckats dra ned konsumtionen av plastkassar med 50-60 procent på bara ett år vilket motsvarar drygt 10 miljoner färre plastkassar, skriver TT. Yay!
Mer:
Här är H&M:s nya kärlekskollektion – lagom till pride
Bildkälla: Alexander Pohl/NurPhoto/Sipa/USA/TT COP/BUZZFOTO/TT