Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Revolve kritiseras efter kollektion med fat-shaming tröjor

Dela på Pinterest
Revolve gjorde ett samarbete med några av modeindustrins främsta namn. Men samarbetet gick inte riktigt som tänkt.

"Being fat is not beautiful, it's an excuse" står det på en av tjocktröjorna i från Revolves nya kollektion. En kollektion som ska vara ett välgörenhetssamarbete mot nätmobbning. Men budskapet gick inte riktigt fram och nu möter Revolve stor kritik för kollektionen.

Tröjorna finns i storlekarna XXS-XL och kostar 165 pund, vilket motsvarar ca 2050 kronor. I samband med kollektionen mot nätmobbning gick Revolve ihop med Lena Dunham, Emily Ratajkowski, Cara Delevingne, Suki Waterhouse och Paloma Elsesser för att visa de mest kontroversiella och taskigaste kommentarerna som de har fått på nätet. 

Revolve möter stor kritik efter kollektion
Revolves tröja med texten "Being fat is not beautiful, it's an excuse". Bildkälla: Revolve

Tröjan med texten "Being fat is not beautiful, it's an excuse" var en del av samarbetet, på några av de andra tröjorna stod det bland annat "Too boney to be boned" och "If you translated a bum onto her face, she'd have a better face". Men budskapet bakom tröjorna gick inte riktigt fram och nu rasar istället alla över det.

Enligt Cosmopolitan ska företaget, LPA, som designat tröjorna för Revolve ha gått ut med att kollektion har tagits bort och inte kommer att säljas. 

"Vad som var tänkt som ett uttalande om dagens internetkultur och dess behandling av kvinnor har gått väldigt fel", skriver LPA i ett uttalande på Instagram. 

Lena Dunham är besviken på Revolve
Lena Dunham som var med i samarbetet är djupt besviken på Revolve. Bildkälla: Evan Agostini/AP/TT

Däremot backar både Revolve och LPA kampanjen genom att syfta på att det varit brist på kommunikation och att det inte var meningen att kollektionen skulle framställas som den gjorde på Revolves hemsida.

Lena Dunham som var med på samarbetet har på Instagram gjort ett uttalande om kollektionen och hennes tankar efter att ha fått se tröjorna på Revolves hemsida. 

"Som ett resultat kan jag inte stödja detta samarbetet eller låna ut mitt namn till det", skrev Lena Dunham på Instagram.

View this post on Instagram

For months I’ve been working on a collaboration with my friend Pia’s company LPA through parent company @revolve - sweatshirts that highlight quotes from prominent women who have experienced internet trolling & abuse. This is a cause very close to my heart and the proceeds were meant to benefit charities that help young women by empowering them to express themselves through writing and art. Without consulting me or any of the women involved, @revolve presented the sweatshirts on thin white women, never thinking about the fact that difference and individuality is what gets you punished on the Internet, or that lack of diversity in representation is a huge part of the problem (in fact, the problem itself.) As a result, I cannot support this collaboration or lend my name to it in any way. This isn’t meant to shame Pia or the great work she’s done with LPA. I am deeply disappointed in @revolve’s handling of a sensitive topic and a collaboration rooted in reclaiming the words of internet trolls to celebrate the beauty in diversity and bodies and experiences that aren’t the industry norm. *** I’d like to especially extend my love and support to @palomija, whose quote was the first to be promoted and mangled. She’s a hero of mine. Like me, she gave her quote in good faith and shared her vulnerability in order to support arts education and to spread her message of empowerment, and she wasn’t consulted in the marketing. Not an ounce of negativity should be sent her way. *** My only goal on this planet is to empower women through art and dialogue. I’m grateful to every woman who shared a quote and so disappointed that our words were not honored. As a result, I will be making a donation to the charity of every woman’s choice who was wronged with me and I hope that @revolve will join me with a contribution of their own. *** P.S. This Rubens painting makes me happy because it’s about women joining in love, but he didn’t recognize diversity at all- he just loved curvy butts. Problematic fave.

A post shared by Lena Dunham (@lenadunham) on

Hon fortsatte Instagram inlägget med att berätta hur besviken och ledsen hon var på Revolves agerande. 

"Jag är djupt besviken på @revolve's hantering av ett känsligt ämne och ett samarbete som är förankrat i att återta internet trolls ord för att fira skönheten i mångfald, kroppar och erfarenheter som inte är branschstandarden", fortsatte Lena Dunham inlägget med. 

Visste du att Gina Tricot går ihop med Icona Pop och gör ett samarbete tillsammans? Om inte, kolla i videon nedan.