Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Revolve kritiseras efter kollektion med fat-shaming tröjor

Revolve får kritik för ny kollektion

Dela på Pinterest
Revolve gjorde ett samarbete med några av modeindustrins främsta namn. Men samarbetet gick inte riktigt som tänkt.

"Being fat is not beautiful, it's an excuse" står det på en av tjocktröjorna i från Revolves nya kollektion. En kollektion som ska vara ett välgörenhetssamarbete mot nätmobbning. Men budskapet gick inte riktigt fram och nu möter Revolve stor kritik för kollektionen.

Tröjorna finns i storlekarna XXS-XL och kostar 165 pund, vilket motsvarar ca 2050 kronor. I samband med kollektionen mot nätmobbning gick Revolve ihop med Lena Dunham, Emily Ratajkowski, Cara Delevingne, Suki Waterhouse och Paloma Elsesser för att visa de mest kontroversiella och taskigaste kommentarerna som de har fått på nätet. 

Revolve möter stor kritik efter kollektion
Revolves tröja med texten "Being fat is not beautiful, it's an excuse". Bildkälla: Revolve

Tröjan med texten "Being fat is not beautiful, it's an excuse" var en del av samarbetet, på några av de andra tröjorna stod det bland annat "Too boney to be boned" och "If you translated a bum onto her face, she'd have a better face". Men budskapet bakom tröjorna gick inte riktigt fram och nu rasar istället alla över det.

Enligt Cosmopolitan ska företaget, LPA, som designat tröjorna för Revolve ha gått ut med att kollektion har tagits bort och inte kommer att säljas. 

"Vad som var tänkt som ett uttalande om dagens internetkultur och dess behandling av kvinnor har gått väldigt fel", skriver LPA i ett uttalande på Instagram. 

Lena Dunham är besviken på Revolve
Lena Dunham som var med i samarbetet är djupt besviken på Revolve. Bildkälla: Evan Agostini/AP/TT

Däremot backar både Revolve och LPA kampanjen genom att syfta på att det varit brist på kommunikation och att det inte var meningen att kollektionen skulle framställas som den gjorde på Revolves hemsida.

Lena Dunham som var med på samarbetet har på Instagram gjort ett uttalande om kollektionen och hennes tankar efter att ha fått se tröjorna på Revolves hemsida. 

"Som ett resultat kan jag inte stödja detta samarbetet eller låna ut mitt namn till det", skrev Lena Dunham på Instagram.

Hon fortsatte Instagram inlägget med att berätta hur besviken och ledsen hon var på Revolves agerande. 

"Jag är djupt besviken på @revolve's hantering av ett känsligt ämne och ett samarbete som är förankrat i att återta internet trolls ord för att fira skönheten i mångfald, kroppar och erfarenheter som inte är branschstandarden", fortsatte Lena Dunham inlägget med. 

Visste du att Gina Tricot går ihop med Icona Pop och gör ett samarbete tillsammans? Om inte, kolla i videon nedan.