När stora modehus samarbetar med budgetkedjorna är det vanligt att plaggen säljer slut på bara några minuter och sedan säljs vidare på olika hemsidor. Nu har även KappAhl råkat ut för det amerikanska fenomenet "scalping" med det interna barnmärket Newbie.
KappAhl och Newbie har på den senaste tiden råkat ut för att deras kunder köper stora mängder kläder och sedan säljer vidare på olika sälj- och köpsidor. Enligt Ehandel.se är det Newbies limiterade kollektioner som främst drabbats av problemet.
Det ska vara i Facebook-konversationer som man ska ha insett att både KappAhl och Newbie, som har självständiga butiker, har råkat ut för "scalping".
"Hur kan det vara okej att vissa personer köper på sig LAGER av populära nyheter från Newbie, genom att utnyttja tre för två, endast för att sälja det vidare för inköpspris plus frakt", ska en av kritikerna skrivit i en Facebookgrupp enligt Ehandel.se.
I och med att kläderna köps i stora mängder och sedan säljs till ett dyrare pris har det inneburit att många av plaggen har tagit slut helt och hållet.
Därför har KappAhl behövt lösa problemet och inför nu ett maxköp på fem plagg per hushåll.
"Newbie är ett mycket populärt varumärke som möter en stor efterfrågan vid varje kollektionssläpp. Då vi vill att så många som möjligt ska få möjlighet att handla de populära Newbie-plaggen har vi valt att begränsa antalet plagg per hushåll i våra limiterade Newbie-kollektioner", ska KappAhls kommunikationschef Charlotte Högberg ha skrivit till Ehandel.se
Det är inte bara hos Newbie och KappAhl det händer grejer hos just nu. Visste ni att modehuset som verkligen andas lyx, Versace, har sålts till den amerikanska modejätten Michael Kors? Kolla i videon nedanför om du vill veta för hur mycket Versace såldes och vad Michael Kors planerar att göra med modehuset framöver.