Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

9 saker att äta för längre och tjockare hår

Dela på Pinterest
Önskar du ett tjockt, långt och välmående hår? Vi listar maten som enligt Health.com ger ett friskare svall.

1. Proteinrik mat

Ditt hår behöver protein för att kunna producera keratin, som är hårets viktigaste byggsten. Om ditt hår inte får i sig tillräckligt med protein finns risk att det inte mår lika bra och därmed blir tunnare och växer långsammare. Drick en proteinrik smoothie på morgonen så har du större chans att få ett tjockt svall!

2. Blåbär

Blåbär innehåller mycket antioxidanter, som reparerar och stärker kroppens celler. Så frossa i blåbär och andra god bär som är rika på antioxidanter om du vill ha ett friskt hår.

3. Mandlar

Nötterna är inte bara en bra källa till protein, de är också laddade med massa magnesium som hjälper till att hålla håret friskt. Det sägs även hjälpa mot håravfall. Pumpafrön, kakaopulver och vetekli innehåller också höga halter av magnesium. Så varför inte frossa i goda chokladbollar toppade med rostade pumpkärnor?


Läs även 23 hemliga saker tjejer gör när vi vet att vi ska ha sex

4. Öl

Öl kanske inte är det första du kommer att tänka på när det gäller att få friskt, vackert hår. Men det kan faktiskt hjälpa till! Öl innehåller mycket kisel, vilket ökar cirkulationen i hårbotten och därmed är bra för din hårväxt.

5. Ostron

Ostron är ett av de livsmedel som innehåller mest zink, vilket är bra för kroppen på många sätt. Det hjälper bland annat till att skapa viktigt protein för ditt hår. Så, vill du ha tjockt hår kan du lyxa till det med ostron lite oftare!

6. Mjölk

Kalcium är en nyckelfaktor om du vill ha ett starkt och friskt hår. Mjölk innehåller även en del D-vitamin. Studier har visat att kvinnor som tappar mycket hår har större brist på D-vitamin än kvinnor med friskt hår.


Läs även Hudvård! Så blir du av med mörka ringar under ögonen

7. Ägg

I ägg finns både protein och D-vitamin, men det innehåller även biotin. Biotin är ett B-vitamin som är bra för håret. Så frossa i ägg och banan, som också är rikt på B-vitamin!

8. Lax

Lax innehåller både biotin och protein, men är dessutom en bra källa till Omega 3, vilket återfuktar din hud. Många glömmer bort att det är lika viktigt att återfukta hårbotten som resten av kroppen. Men genom att få i dig fettsyror från lax återfuktas hårbotten, vilket i sin tur resulterar i en bättre hårväxt.

9. Paranötter

Brist på selen kan leda till sparsam hårväxt. Bara cirka 6-8 paranötter innehåller nästan 800% av ett rekommenderat daglig intag av selen. Ett väldigt enkelt sätt att boosta håret, med andra ord!

Källa Health.com

Bildkälla FashionHasIt.com HarperAndHarley.com APairAndASpare.com

Gilla Modette på Facebook!