Maybelline släpper nytt smink – nu rasar kunderna mot reklamen

- Foto: Foto: Shutterstock/Maybelline/Instagram
Dela på Pinterest
Just nu gör sminkmärket Maybelline reklam för deras concealer som de släppt i fyra nya nyanser. Men kampanjen togs inte emot väl av flera av deras kunder.

Sminkmärket Maybelline har i flera år haft sminkkollektionen fit me i sitt sortiment. En kollektion som ska vara speciellt utformad för att passa både hudton och hudtyp.

Just nu har de rullat ut en kampanj på Instagram för att promota deras nya fyra nya färger på deras Fit me! concealers och reklamen har mötts av stor kritik från de kunderna.

Foto: Maybelline/Instagram

Orsaken är att många är besvikna över det dåliga urvalet av toner för alla nyanser av hudfärg.

Bild: Maybelline

De nya färgerna var "Ivory, Deep, Toffee och Cocoa" och flera kunder var missnöjda över att utbudet inte har mer mångfalld.

En av de som kritiserade detta var skådespelaren Bianca Kronlöf som uttryckte sitt missnöje på Instagram.

Bild: Bianca Kronlöf

"Så maybelline lanserar 8 nya nyanser för att "dölja våra hemligheter" men hemligheten måste ju vara att det inte är 8 färger? Och att vitheten är starkare än när SD har handuppräckning. God natt", skriver Bianca i ett inlägg på Instagram.

Modette har sökt Maybelline för att höra deras sida av storyn. Så här återkopplade Hannah Moström, PR & kommunikationsansvarig för L'Oreal Sverige efter att ha stämt av med marknadsföringsteamet på Maybelline som har utformat denna kampanj.

"Maybelline stöder mångfald och tolerans mot alla människor oavsett ras, bakgrund, kön och religion och vill erbjuda skönhet för alla konsumenter. Därför är vi naturligtvis ledsna av några av våra konsumenter anser att detta inte återspeglas i vårt concealer sortiment", skriver Hannah i sitt mail till Modette.

Maybelline kommenterar också tonen de har på concealers, i jämförelse med deras foundations.

"Concealers är naturligt ljusare i tonen jämfört med foundations, och jag kan bekräfta att vi initialt lanserade nyanser i både i ljusare och mörkare toner och att vi med denna kampanj vill framhäva att vi har utvidgat utbudet av concealers för att nu innefatta åtta nyanser", skriver Hannah i ett mail till Modette.

Och angående skillnaden på färgerna i annonsbilden så svarade dem med följande kommentar.

"När det gäller denna specifika bild så vet vi av erfarenhet att det är svårt att skildra de subtila skillnaderna i färg på bild, men lyssnar alltid på feedback från våra konsumenter och vi kommer att ha ökad uppmärksamhet på att tydligare differentiera skillnader i färger i framtiden", svarar Hannah till Modette.

Mer:

Kylie Jenners concealers får alla att undra – hur tänkte hon här?!

Gilla Modette på Facebook!

stats