Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Experten tipsar: Så minskar du din egen stress på jobbet

Dela på Pinterest
Enligt en ny undersöker upplever nästan hälften av alla anställda i Sverige att de känner stress på jobbet, något som är en hälsofara enligt chefspsykologen Robert Persson-Asplund.

Känner du dig stressad på jobbet? Då är du verkligen inte ensam. För enligt en ny undersökning känner sig nästan varannan anställd ofta eller mycket stressad på jobbet i Sverige.

Det är företagshälsan Avonova som genomfört tusentals hälsoundersökningar under 2017 och tagit fram statistik som visar att hela 45 procent upplever mycket stress på sin arbetsplats.


"Långvarig stress är en allvarlig hälsorisk som dessutom leder till att vi presterar sämre. Att motverka stress är därför både en viktig hälsofråga och en lönsamhetsfråga" säger Robert Persson-Asplund, forskare och chefspsykolog på Avonova, i ett pressmeddelande.

Så, hur kan vi motverka vår egen stress? Enligt experterna på Avonova finns det fyra saker du kan göra helt själv.

1. Gör dig ersättling

Försök involvera kollegor i ditt arbete så att det alltid finns någon som är insatt och kan ta över om du blir sjuk eller behöver vabba. 

2. Ta pauser

Se till att regelbundet ta korta pauser under arbetsdagen och försök att också hitta något som ger dig verklig återhämtning när du är ledig.

3. Jobba bara när du ska jobba 

Undvik att kolla jobbmejlen de sista timmarna före läggdags och gör i stället sådant som får dig att varva ned.

4. Rör på dig! 

Se till att få in fysisk aktivitet i vardagen – din motståndskraft mot stress ökar rejält om du rör på dig regelbundet.

Mer:

5 saker du måste göra på jobbet innan du går på semester

Gilla Modette på Facebook!