Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Därför ställer Splay One in Guldtuben 2019

Dela på Pinterest
Nu meddelar Splay One att Gultuben 2019 ställer in. I ett pressmeddelande går Anna Hammerlid, VD på Splay One ut med orsaken till att det inte blir någon gala.

En av de mest omtalade, hyllade och kritiserade galorna där influencers och kreatörer prisas har nu valt att ställa in årets upplaga av Gultuben 2019.

"Sveriges största Youtube-gala, Guldtuben, pausar under 2019 och tar sikte på en ny gala 2020. Guldtuben startades år 2014 av Youtube-nätverket Splay och har sedan dess varit ett årligt event för talanger verksamma på sociala medier. ", skriver Splay One i ett pressmeddelande. 

Därför blir det ingen "Gultuben 2019"

Orsaken bakom pausen är att Splay One nu ska arbeta fram en ny organisation som kan ta eventet till en ny nivå tillsammans med flera partners.

“Guldtuben har från start varit ett projekt byggt på passion med syftet att hylla det community av digitala talanger och kreatörer som inte har fått det utrymme de förtjänar i traditionella media. Det har inte funnits en ekonomisk vinning i projektet utan framför allt Splay One, och partners till oss, har stått för de investeringar som krävs för att genomföra galan", säger Anna Hammerlid, VD på Splay One.

Guldtuben ställer in.
I år blir det ingen Gultuben. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Tar ett omtag för att höja kvalitén på Guldtuben

Som de flesta insatta vet har guldtuben kritiserats och anmälts tidigare år. Men i och med pausen och den nya omorganiseringen så berättar Anna att de ska ta ett omtag för att i framtiden leverera en gala i högsta kvalitét.

"Nu har Guldtuben vuxit till ett stort nationellt event som samlar hela branschen, och med den utvecklingen så behöver vi ta ett omtag i hur vi organiserar galan för att genomföra den med högsta möjliga kvalitet. Det känns såklart lite trist att behöva stå över årets gala, men vi siktar på att komma tillbaka starkare än någonsin nästa år”, fortsätter Anna Hammerlid i pressmeddelandet.


Ett år fick Guldtuben över tusen anmälningar. Se vad som hände i videon nedanför.

Mer:

Guldtuben fick över tusen anmälningar – det här händer nu