Har du länge drömt och längtat till dagen då du kan starta ditt eget bolag? Det är en spännande resa men det kan vara svårt att veta var och hur du ska börja. Är det första gången du startar ett bolag är det dessutom desto svårare att veta vad som faktiskt måste göras precis i början av processen. Vi har tagit fram en checklista för dig så du vet vad du inte får missa längs vägens gång!
1. Vilken företagsform ska du välja?
Först och främst behöver du se över vilken typ av företagsform som passar idén till ditt företag bäst. Här kollar du på vilka förutsättningar företaget har för att sedan bestämma vilken typ som passar. Det finns olika regler för olika företagsformer och det är därför viktigt att hitta den företagsform som kommer fungera smidigast för just ditt företag. Är det så att du startar företaget ensam eller med tillsammans med andra? Vissa företagsformer passar nämligen bättre för det ena eller andra. De olika företagsformerna är:
– Enskild näringsverksamhet
Det här alternativet passar dig bra som ska starta företag på egen hand. Här är det du som ska både driva och ansvara för företaget och dina anställda. Tänk på att det inte finns någon tydlig gräns mellan dig som ägare och företag, vilket innebär att du personligen får ansvaret för allt som rör ditt företaget.
– Aktiebolag
Aktiebolaget kan drivas av en eller flera personer och kräver ett så kallat aktiekapital på minst 25 000 kronor. Här är det vanligtvis inte ägarna för bolaget som får ta skulderna för företaget, utan de pengar som ligger i bolaget ska täcka de kostnaderna. Bolaget ska även ha en högsta chef, alltså en VD. Men också en styrelse som består av duktiga och kunniga personer som kan ta företaget till nästa nivå!
– Handelsbolag
Det här alternativet kan vara aktuellt om ni är två personer som bestämt er för att starta ett företag tillsammans. Här behöver ni inte lägga in några egna pengar från början, men ni som äger företaget blir de som måste betala vid eventuella skulder.
– Ekonomisk förening
För en ekonomisk förening krävs det att ni är minst tre personer som äger företaget. Här är det förenings medlemmar som ska få ut det mesta av föreningen. Det är även medlemmarna som ska vara med och påverka vad som händer i föreningen.
2. Lägg ner tid på val av företagsnamn till ditt bolag
Nu är det dags att hitta på ett passande företagsnamn till bolaget! För att namnet ska gälla behöver du registrera det hos Skatteverket, först då är det legitimerat som företag.
– Tänk på att namnet ska passa de olika plattformer du vill nå ut till. Namnet bör passa lika bra till Facebook och Instagram men också som domännamn, säger Madeleine Björk.
3. Håll koll på vad du måste kunna
F-skatt, preliminär inkomstskatt, sociala avgifter. Har du verkligen koll på allt du måste veta? Madeleine understryker vikten av att vara påläst:
– Tänk på att det är mycket att lära sig och ta in i början, se till att vara påläst. Det är kanske inte det roligaste men väldigt skönt att kunna sen, säger Madeleine.
4. Gå Skatteverkets gratiskurser
Tänk på att om ditt företag har tänkt sälja någon typ av produkt eller tjänst så är du momspliktig. Du behöver också registrera dig för moms (mervärdesskatt). Även detta gör du på Skatteverkets hemsida. På Skatteverkets sajt finns det dessutom bra gratiskurser för hur du ska gå tillväga när du startar eget. Gratis är gott – så ta in allt du bara kan!
5. Gör upp en rimlig budget för företaget
När det är dags att göra upp en affärsplan och budget för företaget, tänk då på att göra den rimlig utifrån dig själv och dina egna förutsättningar. Det är jättebra att ha en konkret idé som du verkligen tror på. För att den ska komma till liv krävs sen både tid och pengar. Underskatta inte hur krävande arbetet att starta eget faktiskt är, både tidsmässigt och för plånboken.
– Tid och pengar tar slut snabbare än du tror, planera för det innan. Det kan vara bra att ha kvar ett deltidsjobb i början så du inte blir beroende av enbart de pengar du drar in från bolaget, säger Madeleine.
6. Vem ska sköta bokföring och redovisning?
Till sist är det även bra att fundera kring vem som ska ta hand om bokföringen och redovisningen av företaget. Att bokföra, registrera och ta hand om allt som rör ekonomin, är ungefär så krångligt som det låter. Det innebär alltså ganska mycket jobb och kräver en hel del tid. Du bör därför fundera kring om du ska göra bokföring själv eller ta hjälp av någon annan.
Här kan du läsa mer:
LinkedIn: 6 enkla tips för att göra din profil bättre