H&M gruppen består av flera olika varumärken. Bland annat H&M såklart, H&M Home, Monki, Afound och Arket. Under Stockholm Fashion Tech Talks på Fotografiska i Stockholm presenterar idag H&M gruppen två digitala nyheter, som ska vara banbrytande, enligt de själva.
– Inom H&M-gruppen jobbar vi fokuserat med tech-innovationer för att skapa extraordinära kundupplevelser. Modeindustrin förändras snabbt och tekniklösningar blir allt viktigare för att kunna anpassa sig till ett ständigt föränderligt samhälle, säger Elin Frendberg, som jobbar med affärsutveckling på H&M gruppen i ett pressmeddelande.
Den ena nyheten som släpps under dagen är att klädmärket Monki har gått ihop med det brittiska start-up företaget HoloMe. Tillsammans har de utvecklat ett reality-hologram, något som betyder att du kan titta på plaggen i 3D genom din telefon och se alla detaljer, och samtidigt känna dig närvarande.
Men den andra nyheten, som kanske kommer bli lite mer hypad, är en inredningsapp.
H&M Home har tillsammans med Google utvecklat appen "H&M Home Stylist", som då är precis som det låter – en digital inredningsstylist.
Det är en röststyrd app som ska ge dig personliga styling, moodboards och inspiration till ditt eget hem. Den kommer även ha en mänsklig röst istället för en robotröst, för att det hela ska kännas mer verkligt.
Appen kommer testas och utvecklas mer, med hjälp av kundernas upplevelser. Så lanseringsdatum för appen är ännu inte klart.
Mer:
Nu kan du shoppa från NA-KD i fysisk butik – här flyttar modejätten in