I mode- och skönhetsbranschen är det vanligt att retuschera bilder för att inte visa några tecken på "imperfektion". Däremot är vi på väg in i nya tider där allt fler företag och varumärken genomför kampanjer för att visa att kvinnors kroppar ser olika ut och ingen är perfekt.
![](https://cdn03.nyheter24.se/a831c23204b004a30200000000b004a302/2023/11/14/2054006/bild-saknas-n24.png)
På H&M:s hemsida går det nu att se oretuscherade bilder på modeller iklädda badkläder. Flera av kvinnornas bristningar syns, hår på armarna och magen går även att se, likaså ärr.
![](https://cdn03.nyheter24.se/a831c23204b004a30200000000b004a302/2023/11/14/2054006/bild-saknas-n24.png)
Brittiska nätjätten ASOS gick tidigare i somras ut med en kampanj där de visade upp en modell vars kropp var helt oretuscherad. Även Adidas har slutat att retuschera sina bilder.
![](https://cdn03.nyheter24.se/a831c23204b004a30200000000b004a302/2023/11/14/2054006/bild-saknas-n24.png)
Det har länge pågått debatter kring H&M och deras syn på retuschering. För några år sedan spreds det två bilder av den svenska supermodellen Elsa Hosk som då var ansiktet utåt för en H&M-kampanj. På den ena bilden bar hon en randig baddräkt och på den andra en svart. Men på de två bilderna såg hennes lår ut att vara olika stora. I detta fallet nekade klädjätten att de hade retuscherat bilderna, vilket skapade stora debatter på sociala medier.
![](https://cdn03.nyheter24.se/a831c23204b004a30200000000b004a302/2023/11/14/2054006/bild-saknas-n24.png)
Vi är glada att H&M äntligen har tagit ställning mot branschens orimliga syn på kvinnokroppen och hjälper kvinnor att inte jämföra sina kroppar med orealistiska bilder och kroppar på modeller.
Läs mer:
Hanna "Hannalicious" Friberg säger ifrån efter elaka kommentarerna