H&M tar efter stora klädkedjor – slutar retuschera sina bilder

H&M väljer att visa modellernas bristningar, ärr och kroppshår
H&M slutar att retuschera sina bilder - Foto: Janerik Henriksson/AP/TT, H&M.com
Dela på Pinterest
Den svenska modejätten H&M hyllas över att de slutat retuschera sina bilder. Nu visar H&M upp modellerna precis som de är.

I mode- och skönhetsbranschen är det vanligt att retuschera bilder för att inte visa några tecken på "imperfektion". Däremot är vi på väg in i nya tider där allt fler företag och varumärken genomför kampanjer för att visa att kvinnors kroppar ser olika ut och ingen är perfekt. 


Bild: På några av H&M:s modeller syns hår på armarna och magen. Bildkälla: H&M

På H&M:s hemsida går det nu att se oretuscherade bilder på modeller iklädda badkläder. Flera av kvinnornas bristningar syns, hår på armarna och magen går även att se, likaså ärr.

Bild: På modellerna syns nu även bristningar. Bildkälla: H&M

Brittiska nätjätten ASOS gick tidigare i somras ut med en kampanj där de visade upp en modell vars kropp var helt oretuscherad. Även Adidas har slutat att retuschera sina bilder. 

Bild: H&M slutar retuschera sina bilder. Bildkälla: H&M

Det har länge pågått debatter kring H&M och deras syn på retuschering. För några år sedan spreds det två bilder av den svenska supermodellen Elsa Hosk som då var ansiktet utåt för en H&M-kampanj. På den ena bilden bar hon en randig baddräkt och på den andra en svart. Men på de två bilderna såg hennes lår ut att vara olika stora. I detta fallet nekade klädjätten att de hade retuscherat bilderna, vilket skapade stora debatter på sociala medier. 

Bild: Elska Hosk som modell för H&M 2015. Bildkälla: H&M/Twitter

Vi är glada att H&M äntligen har tagit ställning mot branschens orimliga syn på kvinnokroppen och hjälper kvinnor att inte jämföra sina kroppar med orealistiska bilder och kroppar på modeller. 

Läs mer: 

Hanna "Hannalicious" Friberg säger ifrån efter elaka kommentarerna