I mode- och skönhetsbranschen är det vanligt att retuschera bilder för att inte visa några tecken på "imperfektion". Däremot är vi på väg in i nya tider där allt fler företag och varumärken genomför kampanjer för att visa att kvinnors kroppar ser olika ut och ingen är perfekt.
På H&M:s hemsida går det nu att se oretuscherade bilder på modeller iklädda badkläder. Flera av kvinnornas bristningar syns, hår på armarna och magen går även att se, likaså ärr.
Brittiska nätjätten ASOS gick tidigare i somras ut med en kampanj där de visade upp en modell vars kropp var helt oretuscherad. Även Adidas har slutat att retuschera sina bilder.
Det har länge pågått debatter kring H&M och deras syn på retuschering. För några år sedan spreds det två bilder av den svenska supermodellen Elsa Hosk som då var ansiktet utåt för en H&M-kampanj. På den ena bilden bar hon en randig baddräkt och på den andra en svart. Men på de två bilderna såg hennes lår ut att vara olika stora. I detta fallet nekade klädjätten att de hade retuscherat bilderna, vilket skapade stora debatter på sociala medier.
Vi är glada att H&M äntligen har tagit ställning mot branschens orimliga syn på kvinnokroppen och hjälper kvinnor att inte jämföra sina kroppar med orealistiska bilder och kroppar på modeller.
Läs mer:
Hanna "Hannalicious" Friberg säger ifrån efter elaka kommentarerna