Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Så får du en hållbar träningsrutin – som ger resultat

Dela på Pinterest
Brukar du säga att du ska börja träna på måndag? När det kommer till träning handlar det om att få in en bra rutin och vi har knepen som gör att träningen blir lite roligare.

Gör ett schema eller boka in dig på pass

Genom att göra ett träningsschema kan du lättare hålla koll på vilka dagar du ska träna och vad. Det är lätt att träningen inte blir av om du tänker att du ska träna efter jobbet ikväll, då är det bättre att du har bokat in dig på ett pass eller skrivit ett schema som du följer. Den bästa träningen är ju faktiskt den som blir av. 

Så blir din träning hållbar
Bild: Den bästa träningen är den som blir av. Bildkälla: Unsplash

Ta det steg för steg

Är du den personen som gör 10 situps och kollar efter magrutor? Vi är likadana. När det gäller träning är det viktigt att komma ihåg att det tar tid och tålamod för att nå de resultat som man vill nå. Börja smått och öka sedan. Om du har varit ute och joggat två gånger kan du kanske inte springa milen. Men du ska inte ge upp för att du inte märkt några resultat på de senaste veckorna. 

Träna korta stunder och oftare

Dels är det jobbigt att köra ett träningspass på en timme en gång i veckan och dessutom får du aldrig in träningen som en rutin i ditt liv. Det är lättare att träna korta pass, på 10-20 minuter om dagen. Dels får du in rutinen, du har tiden att träna i 20 minuter och det hinner inte bli tråkigt. 

Så får du din träning att bli hållbar
Bild: Träna kortare stunder. Du behöver oftast inte träna längre än 20 minuter. Bildkälla: Unsplash

Gå omvägar

Tycker du att bussen eller tunnelbanan tar lång tid? Finns det möjlighet att hoppa av på en tidigare hållplats? Gör i så fall det. Brukar du åka hiss? Ta då trapporna. Om du börjar gå omvägar, hoppar av på tidigare stationer eller tar trapporna istället för hissen så får du den perfekta vardagsmotionen.

Sätt mål

Fråga dig själv vad du vill få ut av träningen och vad du har för mål. När du har skrivit vad du har för mål, se då till att uppnå dem. Delvis är det roligt att uppnå mål men det är även ett bra sätt att pusha dig själv på. 

Träning som håller
Bild: Få din vardagsmotion genom att hoppa av på en tidigare station eller ta trapporna istället för hissen. Bildkälla: Unsplash

Gör det till en rutin

En hållbar träningsrutin handlar, precis som med det mesta, om att få det till att bli en rutin från första början. Se till att träningen blir en del av din vardag, och inte något som du gör varannan vecka. 

Träning som håller
Bild: Men kom ihåg att träningen aldrig ska bli en hets. Bildkälla: Unsplash

Men kom ihåg att träning ska vara roligt och inte skapa stor press. Det är skillnad på att göra träningen till en del av vardagen och hela ens liv. Missar du en träningsdag så händer ingenting, och straffa inte dig själv för ett mindre bra eller uteblivet pass.

Läs mer:

Träningsformer att prova hemma