Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Enkla saker som får dig att varva ner när du är stressad

Dela på Pinterest
Kan du känna dig överväldigad av saker du måste hinna bli klar med? Det är lätt hänt att vi då stressar upp oss. Försök att få in dessa 6 sakerna till en rutin i din vardag.

Gå iväg och ta en paus

När du känner dig som mest stressad kan det vara bra att ta en paus, vilket vi för övrigt gör alltför sällan. Gå iväg, sätt dig i ett tyst rum om du har möjlighet till det eller gör något helt annat i några minuter. Att gå iväg och vara för sig själv en stund när man är som mest stressad kan vara bra, och framförallt om du befinner dig i en stökig omgivning. Var ensam och samla dina tankar, om du har möjlighet och vill kan det vara bra att göra en lista med allt som behövs göras samt vilka uppgifter som är dina prioriteringar. 

Att sätta sig i ett tyst rum kan vara en enkel sak som underlättar stressen
Om du har möjlighet att gå ifrån och sätta dig i ett tyst rum borde du göra det när du känner dig stressad. Bildkälla: Unsplash

Lägg ifrån dig mobilen

Med tanke på att vi har vår kalender och mail i mobilen innebär det att vi ständigt är aktiva och i "jobb-mode". Men när du slutat för dagen stäng då av notiser för mail, Facebook och alla sociala medier samt appar som stressar dig. Det är viktigt att kunna skilja på vad som är jobb och fritid. 

Träna

Om man inte är intresserad av att träna kan detta vara det tråkigaste man kan få höra, men det hjälper mot stress. Rensa tankarna genom att träna, det kan vara allt från löprundor till yoga, det viktigaste är att du rör på dig för att du ska orka med allt som behövs göras.

Träning är en vardaglig sak som underlättar vid stress
I stressade perioder är det viktigt med motion för att rensa tankarna. Bildkälla: Unsplash

Fokusera på det positiva och det som du är tacksam för

Känner du att allt är en uppförsbacke och motgång för tillfället? Försök att fokusera på det positiva och det som du är tacksam över. Gör en lista på saker du är tacksam för. När du sätter saker och ting i perspektiv är det mycket lättare att se problemen för vad dem är. Kanske har du ditt drömjobb, du är frisk och alla runtom dig mår bra. Fokusera då på det istället och släpp det som stressar dig. 

Skriv ner vad du är tacksam för nästa gång du är stressad
När du känner dig stressad bör du fokusera på det positiva. Bildkälla: Unsplash

Slösa inte energi

Har du lätt för att haka upp dig på småsaker som händer i skolan och på jobbet? Försök att inte slösa din energi på det. I stressiga perioder är den energin dyrbar och du vill inte ha lagt ner den på något litet som irriterade dig för stunden.

Vardagliga saker du kan göra när du är stressad
För att vi ska orka med vardagen är det viktigt att vi vilar oss. Bildkälla: Unsplash

Glöm inte återhämtningen

Kanske den viktigaste punkten av dem alla. Även om du känner att du kan hantera stressen någorlunda och gör punkterna ovan när du känner dig stressad så får du inte glömma bort processen när det kommer till återhämtning. Vila är jätteviktigt för att vi ska orka med allt som händer samt för att vi inte ska bli deprimerade eller utmattade. 

I videon nedan ser du ytterligare 6 vanor som gör stressen mer hanterbar.

Läs mer:

4 tillfällen som du bör prioritera dig själv – för ditt välmående

Gör du det här varje dag kommer din stress att minska