Starta podcast? Här svarar Acast-grundaren på vanliga frågor

Hur startar man podcast? Här svarar vi på vanliga frågor.
Hur startar man podcast? Här svarar vi på vanliga frågor. - Foto: Unsplash och Pexels
Dela på Pinterest
Är du peppad på att börja podda? Då finns det flera saker du borde tänka på innan du sätter igång ordentligt. Modette har intervjuat Acasts grundare Johan Billgren – så här säger han!

Poddar har snabbt blivit ett medium som många lyssnar på varje dag. Vad är det bästa du vet med din favoritpodd, vad vill du lyssna på och vad inspirerar dig? Reflektera över det och ta hjälp av Acast-grundaren Johan Billgren som ger dig smarta tips och avslöjar knepen bakom en lyckad podd. Är du redo? Nu kör vi!

Om man är sugen på att starta podd, vad är det första man bör tänka på?

– Det är otroligt viktigt att man som kreatör ställer sig frågan vad syftet med sin podcast är. Oavsett om det är att man vill utbilda och informera kring ett specifikt ämne, nå ut med sin historia, snacka med sin vän, eller intervjua någon intressant person – så finns det oändliga möjligheter inom podcasting, inklusive möjligheten att tjäna pengar. Men det tar tid och krävs mycket passion så därför är det av allra största vikt att man hittar sitt varför innan man sätter igång. 

Hur kommer man rent praktiskt igång och vilka steg bör man checka av? Här hittar du en steg för steg-guide.

Vad kostar det att göra en podcast? Vad behöver man?

– Att starta en podcast behöver inte kosta en förmögenhet, men att investera i en bra mikrofon kan vara en god idé på lång sikt. Idag kan man köpa en bra och prisvärd podd-utrustning runt tusenlappen. 

Han forsätter.

– Har man inte möjlighet att införskaffa sig en mikrofon, kan man spela in ljudet via röstmemo på telefonen som man sedan importerar till datorn. Kvalitén blir inte lika bra, men det är ett kostnadseffektivt och enkelt sätt att fortfarande kunna nå ut med sin historia, berättar Johan Billgren på Acast i en intervju med Modette.

Hur viktig är nischen av podcasten? 

– Aldrig någonsin har intresset för podcasts varit så stort, därför är ett bra och tydligt format och nisch en avgörande faktor för att lyckas. Gör ordentlig research på marknaden och se vilka hål som kan fyllas med nytt och inspirerande innehåll. Se till att det format man satsar på är någonting man tycker är kul och ett ämne som man brinner för, så att innehållet känns äkta och trovärdigt för lyssnaren att ta del av.

Hur får man sin podd att växa?

– Ett bra sätt att få sin podd att växa är att lära känna sin publik ordentligt genom att djupdyka i data och insikter kring podden. Identifiera hur många som lyssnar, vad de lyssnar på och när de konsumerar innehållet. Genom att analysera vad målgruppen gillar, blir det också lättare att utveckla och anpassa sitt format så att det passar lyssnarnas behov och intresse. Prata med vänner och bekanta om podden och be om konkret feedback, allt för att kunna finslipa innehållet som i sin tur kan leda till ett ökat lyssnande.

Men det finns också andra sätt att prova för att få fler lyssnare.

– Ett annat effektivt sätt att växa sin podd är att fråga andra kreatörer om man kan köra cross-promotion i varandras podda och kanaler. Detta gör flera av våra Acast-poddar då det är ett effektivt sätt att “utbyta” lyssningar med varandra, berättar Acast-grundaren Johan Billgren.

Podcast
Foto: Pexels

Hur tjänar man pengar på sin podd? 

– Vår mission på Acast är att alla podd-skapare, oavsett storlek, ska ha möjlighet att kunna tjäna pengar på sitt skapande, på sina egna villkor. Idag tjänar de flesta kreatörer pengar via ljudannonsering och sponsorskap i sina poddar, säger han.

Podcast-annonsering har fortfarande en stor outforskad mark – det menar i alla fall Johan Billgren. Han tror att investeringar från annonsörer kommer bli högre ju fler som upptäcker genomslagskraften av podcastformatet.

– För att maximera chanserna till ökade intäkter behöver man bygga upp en trogen lyssnarbas. Flera av Sveriges största poddar såsom Spöktimmen, Mellan Himmel och Jord samt Värvet har jobbat länge för att nå den lyssnarskara de har idag, berättar han vidare.

Vad är framgångsfaktorn till en lyckad podd? 

– En framgångsfaktor är när lyssnaren känner att den vill berätta vidare vad den just har hört – det kan vara innehåll som antingen känslomässigt berör, utbildar, eller upplyser. Ett annat värdefullt tips till blivande kreatörer är att ha is i magen. Det tar tid att bygga upp en engagerad och dedikerad målgrupp, men det är värt det i slutändan. På Acast brukar vi säga att podda är ett maraton, inte en sprint.

Hur tror du att poddformatet kommer utvecklas och se ut i framtiden? 

– Framöver kommer vi få se ännu starkare, tydligare och mer välutvecklade format som ger något till lyssnaren – mer kunskap och bildning men på ett lättkonsumerat sätt. Vi ser bland annat att kreatörer satsar på kortare avsnitt och släpper fler avsnitt i veckan. 

Johan Billgren tror också att vi kommer få ta del av mindre elände och mörker. Istället kommer människor vilja höra mer "godhjärtat innehåll" med humor. Han ser också att målgruppen för podcasting växer sig allt större och blir bredare. 

– De som tidigare inte hade hittat till podd är nu på ingång, exempelvis de som är 55+.

Podcast Acast
Foto: Pexels

Mer:

Guide: Så startar du en egen podcast – steg för steg

stats