Intervju: Designern bakom Lenni the Label

LENNI the Label är ett ungt australiensiskt märke.
1 av 10
LENNI the Label är ett ungt australiensiskt märke. - Foto: LENNI the Label
The Damsel dress
2 av 10
The Damsel dress - Foto: LENNI the Label
Hitta hela kollektionen på LENNIS webbshop.
3 av 10
Hitta hela kollektionen på LENNIS webbshop. - Foto: LENNI the Label
4 av 10
- Foto: LENNI the Label
5 av 10
- Foto: LENNI the Label
6 av 10
- Foto: LENNI the Label
7 av 10
- Foto: LENNI the Label
8 av 10
- Foto: LENNI the Label
9 av 10
- Foto: LENNI the Label
10 av 10
- Foto: LENNI the Label
Dela på Pinterest
Den unga, drivna tjejen Lisa bakom australiska märket LENNI the Label släppte nyligen sin andra kollektion. Modette tog sig ett snack med den heta designern.

Lisa Stricker heter tjejen bakom märket som startades som ett märke där hon gjorde om jeanshorts. LENNI Vintage, som märket hette då, växte snabbt och snart började Lisa designa och tillverka plagg under namnet LENNI the Label. 

Modette tog sig en pratstund med designern för att prata drömmar inspiration och design. 

Berätta lite om ditt märke för våra svenska läsare!

– LENNI är ett klädmärke till för kreativa människor som vill uttrycka sig genom sina kläder. Det är till för 70-tals älskare och den chica rockern, plagg gjorda för att paras ihop med dina vintage-favoriter. Märket är inte trenddrivet, plaggen är snarare designade för att bli nyckelplagg i din garderob. 

Hur startade allt? 

– LENNI är en förlängning, eller spinnoff på mitt första projekt Lenni Vintage där jag gjorde om one-of-a-kind vintage plagg. Planen har alltid varit att starta upp ett eget märke och den vintage-delen hjälpte på vägen till det genom att bland annat  få ut namnet. 

Detta är din andra kollektion för LENNI the Label, hur har din stil ändrats sen du började? 

– Det var lite av en chansning i början, starta upp något nytt utav att veta vad reaktionerna skulle bli, berättar Lisa. Hon fortsätter:

– Men efter att jag fått den överväldigande positiva responsen från första kollektionen så bestämde jag mig för att hålla mig på samma spå till kollektion nummer två, och istället fokusera mer på detaljer som tex fransar, spets och dekorationer.  

Om du bara fick välja en, vilket plagg är din favorit från kollektionen? 

– Då måste jag nog säga The Damsel dress (den röda klänningen i bildspelet). Det tog ett tag att få fram den rätta passformen, men vi fick till det och den har varit det populäraste plagget hittills. Det är den perfekta 70-tals partyklänningen. 

Vem skulle vara din drömambassadör för LENNI? 

– Svårt att säga! Jag har några inspirationskällor som jag brukar använda i min design till varje kollektion. Just nu är jag obsessed över Anna Speckhart och Zippy Seven. De båda skulle lätt kunna rocka LENNI! 

Vad är det bästa med att ha sitt egna märke? 
 
– Att aldrig behöva shoppa (jag hatar att shoppa!), se dina kreationer komma till liv, nya och inpsirerande butiker som vill bli återförsäljare och såklart att träfaf människor som har samma visoner, det är alltid spännande! 

Vart tror du att du befinner dig 5 år från nu? 

– Just nu jobbar jag på att sälja in LENNI i USA och jag har fått riktigt positiv feedback. Efter det ska jag jobba mer på Australien och jag hoppas att LENNI kommer vara globalt inom 5 år. 

Vi på Modette önskar Lisa all lycka med framtidplanerna! 

Se hennes senaste lookbook tillhörande kollektionen här. 


stats