Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Carlings släpper digital kollektion – till dina bilder på Instagram

Dela på Pinterest
Carlings släpper en digital kollektion med kläder som redigeras in på dina bilder.

Framtiden är här. Nu kan du köpa kläder på Carlings som du inte kan använda i verkliga livet, utan bara på nätet. Låter det galet? Lugn, vi förklarar allt du behöver veta om Carlings digitala kollektion Neo-Ex.

Carlings har lanserat världens första digitala kollektion. Det är alltså kläder som inte går att bära i verkligheten, utan plaggen redigeras in på dina bilder.

Ja, det låter helt galet, men det är sant. De digitala plaggen som du kan köpa på Carlings kostar mellan 100 och 300 kronor.

Med kampanjen vill man belysa hur mycket kläder som slängs och erbjuda kunderna ett sätt att kunna uttrycka sin stil på, utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön. Enligt Carlings kampanj så slängs en container med kläder varje sekund i världen – och kläder används sällan på fler än en bild på Instagram.

Därför har de lanserat den digitala kollektionen Neo-Ex som vi på Modette självklart testat.

Modettes redaktör Frida Eklöf testade Cloud Chaps som går loss på ca 205 kronor.

Byxor från Carlings digitala kollektion Neo-EX.
Alla intäkter från kollektionen går till organisationen WaterAid.

– Byxorna var utan tvekan ett riktigt trendplagg men dock inget plagg som jag skulle köpt själv. Men det var kul att se sig själv i kläder som man vanligtvis inte använder och som är ens stil. På så sätt kommer man kunna "leka" med sin stil och våga mer, säger Frida Eklöf.

Vi fick även chansen att sätta ett till plagg på prov, Thunder Jeans som kostar ca 205 kronor.

Byxor från Carlings digitala kollektion Neo-Ex.
Chefredaktör Lisa Billinger hade delade meningar om Neo-Ex kollektionen.

"Helgalet vid första anblick men ganska smart när man väl tänker efter. Jag tror vi kommer få se mer av det här. Sen är dessa byxor inte riktigt min stil, och priset är lite högt tycker jag då de endast går att använda på bild. Men jag tycker att de sitter förvånansvärt bra och det ska bli spännande och se framtida digitala kollektioner", säger Lisa Billinger.

Men modebranschen är inte det enda som digitaliseras just nu. Även människor har börjat skapa digitala kloner av sig själva för att inspirera på nätet med konstgjorda liv.

En av de svenskar som är först ut med att skapa en digital klon av sig själv är Isabella Löwengrip. Se mer om hur det kommer gå till i videon nedanför.

Mer:

Isabella Löwengrip klonar sig själv: "Ser fram emot att lansera dem"