Den globala mode- och sökplattformen Lyst har nyligen släppt sin årsredovisning där de har kartlagt sökningar från 80 miljoner kunder i 120 länder. I redovisningen avslöjar de vilka varumärken, influencers, trender och plagg som varit mest populära under 2018.
De har tagit reda på vilka varumärken som har varit störst på Instagram genom att ha kollat på hur många gånger de har blivit nämnda på appen samt hur många bilder de har blivit taggade i.
1. Veja
Det mest populära varumärket på Instagram 2018 var det franska varumärket Veja som tillverkar skor och accessoarer. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att Veja påstår sig göra de mest hållbara sneakersen. Någon som stödjer varumärket är ingen mindre än Meghan Markle och under 2018 har sökningarna på Veja på Instagram ökat med 113%.
2. Reformation
Ytterligare ett hållbart varumärke ligger på andra platsen på listan som Lyst gjort. I sina kollektioner använder det amerikanska klädmärket sig av hållbara material som linne och bomull. Klädmärkets "Thelma" klänning blev listad som en av årets topp tio mest visade klänningar på Instagram.
3. Attico
Attico är ett nystartat italienskt varumärke som har grundats av två influencers, Giorgia Tordini och Gilda Ambrosio. Grundarna visste redan från början hur varumärkets Instagramkonto skulle byggas upp men det var när bland annat supermodellen Rosie Huntington-Whiteley uppmärksammade dem som de fick sitt stora genombrott.
4. Réalisation Par
Varumärket som står bakom sommarens hetaste leopardkjol som sålde slut flera gånger om är Réalisation Par. Inte konstigt att de hamnar på en fjärde plats med tanke på att deras plagg har dominerat i våra garderober och Instagramfeed sedan i somras.
5. Ganni
Det danska varumärket Ganni har utan tvekan blivit ett globalt modeföretag under 2018. Och det är ingen nyhet att Ganni tillsammans med danska influencers har börjat ta över våra flöden sedan dess. Enligt Lysts har varumärkets sökningar på Instagram gått upp med 52%. Och om du har slut på idéer kan du söka på hashtagen #GanniGirls på Instagram för inspiration på snygg och enkel stil från tjejerna i vårt grannland.
6. Staud
Det Los Angeles baserade varumärket Staud har designat en av årets hetaste väsktrender som vi fått se i våra Instagramflöden. Staud grundades 2015 och varumärket har som mål att bryta igenom dagens upprepning som finns i design- och modebranschen genom kläder och accessoarer som anknyter sig med kvinnor på en känslomässig nivå.
7. Nanushka
Nanushka är varumärket som grundades i Budapest och som kom att bli inflytelserika på Instagram genom deras hållbara designer och minimalistiska och klassiska plagg.
8. Faithfull The Brand
Sökningarna på "Faithfull The Brand" har gått upp med 12% under 2018 och varumärkets plagg är en favorit hos influencers som reser mycket. Kändisar som Candice Swanepoel och Vanessa Hudgens har burit varumärkets plagg under året, vilket förklarar deras popularitet.
9. Rouje
Enligt Lyst fick franska Roujes "Gabin" klänning över 9000 sökningar i veckan mellan juli och september vilket förklarar varför den vintage inspirerade klänningen syntes på var och varannan person på Instagram.
10. Stine Goya
Ytterligare ett annat skandinaviskt och danskt varumärke fanns med på listan över klädmärken som varit störst på Instagram under 2018. Stine Goya hamnade på en tionde plats och enligt Lyst var det i juni som varumärket hade som flest sökningar.
Är du nyfiken på vilka trender som har listats som de allra största under 2018? Kika då i videon nedanför.
Läs också:
Detaljerna som får din billiga outfit att se lyxig och dyr ut