Steg 1: Tänk ut vissa delar som du vill ha med
Innan du börjar skriva ditt personliga brev så kan det vara bra att skriva ner lite stödord först. Försök tänk på vad du vill få fram, vilka ord du vill ska lysa genom texten och hur du vill framställa dig själv. Gör en plan över ditt personliga brev.
Steg 2: Varför är du intresserad av tjänsten?
När du har en plan så är det dags att börja skriva. Ett personligt brev ska helst inte vara speciellt långt, absolut inte över en A4. Börja med att presentera dig och beskriv varför du är intresserad. Var hörde du om den lediga tjänsten? Varför intresserar den dig?
Steg 3: Lyft din erfarenhet och kompetens
När du förklarat varför tjänsten intresserar dig ska du såklart lyfta fram dina erfarenheter och kompetens som passar in i tjänsten. Här ska du svara på frågan varför arbetsgivaren ska välja just dig, något du gör genom beskriva vad du kan bidra med.
Steg 4: Uppmana till en träff
I slutet av ditt personliga brev så är det bra att uppmana till intervju eller träff. Skriv att du gärna kommer förbi arbetsplatsen och hälsar eller att du ser fram emot att prata mer.
Steg 5: Kontaktuppgifter
Försök att ha med dina kontaktuppgifter på så många ställen som möjligt när det gäller att söka jobb. Gör det enkelt för din framtida arbetsgivare att få tag på dig. Skriv ditt telefonnummer och mejladress på ditt CV, i ditt personliga brev, i mejlet där du ansöker och i andra eventuella dokument.
Steg 6: Låt någon korrläsa
Innan du skickar in ditt personliga brev till arbetsplatsen så kan det vara bra att låta någon annan korrläsa det. Fråga gärna någon som känner dig, som då kan komma med input om det är något som saknas.
Mer:
Så skriver du ett CV som ger dig drömjobbet
Det här ska du skriva i mailet för att få svar på din jobbansökan