Det här ska du skriva i mailet för att få svar på din jobbansökan

Presentera dig själv och förklara varför du är rätt person för tjänsten. - Foto: Canva.
Dela på Pinterest
Vad ska du ha med i ditt mail som skickas iväg till arbetsgivaren när du söker jobb? Här är tipsen som garanterar att ditt mail blir läst.

1. Tänk på vad du ska skriva i ämnesraden på mailet

Ibland står det i jobbannonsen vad du ska skriva i ämnesraden men om det inte framgår var tydlig med vad det är du söker. Underlätta för den som får mailet genom att ange tjänsten du söker. 

2. Börja med att presentera dig

En bra början är att presentera dig för arbetsgivaren kortfattat. Om du bifogar ett personligt brev i mailet behövs det ingen längre beskrivning av vem du är men det är fortfarande bra att ha med en kort presentation i mailet. Tänk på att din presentation ska ge ett seriöst, positivt och professionellt intryck av vem du är. 

Bildkälla: Unsplash

3. Berätta hur du hittade tjänsten

Förklara hur du hittade den utannonserade tjänsten, om du till exempel hittade den via företagets hemsida, genom ett inlägg i en Facebookgrupp eller om någon tipsat dig. Även här är det viktigt att vara kortfattad då mailet inte får bli för långt. Om du känner någon inom företaget är det bra att nämna personen i fråga och något i stil med “Jag pratade med X igår...” eller “Min vän X rekommenderade mig att kontakta dig...”. Kontakter föder kontakter så var inte rädd för att dra nytta av dem. 

4. Förklara varför tjänsten intresserar dig

Det kan vara bra att förklara med få ord varför tjänsten är av intresse för dig och varför du skulle vara en bra kandidat. Se till att göra research om tjänsten och företaget så du enklare kan anpassa mailet utifrån vilka dem är och vem dem söker. Dock ska du fortfarande vara dig själv och inte låtsas vara någon som du inte är. Ett tips är att istället för att få mailet till att handla endast om dig själv borde du snarare få det att handla om företaget och deras varumärke. Då visar du företaget att de inte är en av hundra företag på din lista utan att du har satt av tid för att skriva till dem.

Bildkälla: Unsplash

5. Följ upp och fråga

Var inte rädd att maila ytterligare en gång och fråga om ditt mail har skickats iväg om du inte fått svar från arbetsgivaren. Genom att återkoppla till arbetsgivaren visar det att du är seriös och genuint intresserad av tjänsten, men var försiktig med att skicka för många mail. 

Mer:

Så får du drömjobbet - från CV till personligt brev och intervju

Så får du ditt drömjobb utan erfarenhet