Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Detta borde du tänka på innan du säger upp dig på jobbet

Dela på Pinterest
Hösten är som en nystart för många, och inte minst när det kommer till karriären. Är du trött på ditt nuvarande jobb och vill säga upp dig? Det finns några saker du borde tänka innan du tar beslutet.

Fundera på varför du vill säga upp dig

Hur kommer det sig att du vill säga upp dig? Är det på grund av att din nuvarande roll inte är vad du förväntade dig eller är du inte nöjd med din chef? Fundera på varför du känner som du gör och om det finns något du kan göra åt det. 

Fundera på varför du vill säga upp dig
Innan du säger upp dig är det viktigt att du tänker igenom beslutet flera gånger. Bildkälla: Unsplash

Vad ditt nästa steg är

Har du redan blivit erbjuden en annan tjänst? Om det är ett jobb du hellre vill ha – kör! Men om du inte har ett nytt jobb som väntar runt hörnet så bör du tänka igenom det noggrant. Givetvis måste man våga för att komma någonstans men det kan vara bra att tänka igenom beslutet några gånger. 

Ditt nuvarande kontrakt

Det är viktigt att kolla upp hur ditt nuvarande kontrakt ser ut och hur lång uppsägningstid du har. Det är bra att kolla igenom kontraktet då och då för att få en mer klar bild över situationen. 

Saker du borde tänka på innan du säger upp dig
Det är viktigt att du kollar över hur ditt nuvarande kontrakt ser ut. Bildkälla: Unsplash

Gör lista med för- och nackdelar

Om du funderar på att säga upp dig kan det vara bra att göra listor med de för- och nackdelar ditt nuvarande jobb har. Är nackdelarna en majoritet? Då kan det vara bra att fundera ännu mer på en uppsägning, men om det är fler fördelar så bör du släppa tanken ett tag. Genom att göra listor med för- och nackdelar får du bättre översikt på vad det är du tycker om respektive inte med ditt jobb.

Hur timingen är 

Om du har bestämt dig för att säga upp dig borde du kolla över hur timingen på jobbet är. Har alla jättemycket att göra och är stressade? Det kanske inte är det mest ultimata att säga upp sig den tidpunkt då det är som stressigast på jobbet. Säg inte heller upp dig om du någon gång är irriterad på jobbet eller om någon annan är det. 

Det kan vara bra att göra listor innan du tar ett stort beslut
Gör listor med för- och nackdelar. Bildkälla: Unsplash

Hur det kan komma att påverka din framtid

Hur kan en uppsägning komma att påverka din framtid? Kommer du gå utan jobb i tre månader innan du tillträder din nya tjänst eller kommer du vara arbetslös under en längre tid? I så fall kan det vara bra att ha en plan B för att tjäna extra pengar under den tiden.

Läs mer:

Så får du upp motivationen igen – efter semstern

7 frågor du bör ställa dig själv innan din arbetsintervju