Det är inte ovanligt att folk köper fejkade följare cirkulerar på stora konton. Därför har tidningen Resumé granskat 300 svenska Influencers och profiler för att ta reda på hur många av profilerna som har fejkade följare på Instagram.
Och det var inte en fråga om hur många som har fejkade följare – utan hur många fejkade följer de har.
Nästan alla profiler som resumé Insikt granskade hade fejkade följare enligt de verktygen som användes, och vissa profiler hade mer än hälften fejkade följare.
Resumé Insikt har undersökt profilernas konton med hjälp av verktygen IG Audit och HypeAuditor för att se hur stor procent av följarna som är fejk.
IG Audit och HypeAuditor är två helt olika program med olika algoritmer. Därför har undersökningarna visat olika resultat och procenten skiljer sig utifrån vilket verktyg som används.
Influencers med minst fejkade följare enligt Resumés granskning
De influencers med med minst fejkade följare enligt de mätningsverktyg som användes hade mellan 5,7 % - 15,40