Profilbilden på Instagram är den bild som ger det första intrycket på en person. Därför är det viktigt att skapa en ultimat profilbild för att göra ett gott första intryck. Nedan listar vi fyra saker som är bra att tänka på!
1. Profilbild – "Headshot" eller företagslogga
Om man är ett företag är det viktigt att följarna att visa vad man är för typ av företag i ett tidigt skede. Därav är det hett tips att använda företagets logga! Är personen istället en kreatör eller influencer är det bättre att använda en "headshot", det vill säga en bild på sig själv där ansiktet syns tydligt. Personen är varumärket i det här fallet. Följarna vill helt enkelt se vem som ligger bakom kontot. Se exemplen nedan:
2. Profilbild – Använd rätt storlek
Instagrams profilbild är cirkulär och ganska liten. Därför är det viktigt att beskära bilden anpassat till dess yta och för att profilbilden ska synas. I det här fallet rekommenderas storleken 1:1, närmare bestämt 110 x 110 pixlar.
3. Profilbild – Bra ljussättning
När man ska välja profilbild till Instagram är det viktigt att tänka på att bilden har bra ljus. Detta eftersom bilden blir av högre kvalité och gör att det blir tydligare för följaren. Om man ska fota en profilbild rekommenderas att gå ut och använda dagsljuset och undvika skuggor.
4. Profilbild – Använd kontraster
En annan sak som är viktig är att våga leka runt med färger och texturer. Det skapar kontrast och ökar chansen att följaren blir intresserad och stannar kvar på kontot. När man gör detta är det viktigt att objektet inte hamnar i ofokus.
Källa: Later.com
Läs mer: