Stina Wolter rasar mot H&M:s reklambild: "Ärligt?"

Stina Wollter rasar mot H&M efter deras reklambilder. - Foto: Janerik Henriksson/TT, Instagram/stinawollter
Dela på Pinterest
För några veckor sedan kunde vi se allt fler oretuscherade bilder på H&M:s modeller, där bland annat både bristningar och armhår visades.

För inte så länge sedan nåddes vi av nyheten att H&M har slutat retuscherat sina bilder på deras modeller. På reklambilderna på modellerna, som går att se på H&M:s hemsida, syntes det bristningar, ärr samt hår på armarna och magen. Reklambilderna hyllades världen över då H&M äntligen har valt att visa hur vi kvinnor egentligen ser ut. 

H&M:s reklambild där de valt att inte retuschera bort bristningarna. Bildkälla: H&M

Det finns dock någon som inte är så imponerad av H&M:s nya initiativ, nämligen sångerskan Stina Wollter. På Instagram lade Stina igår ut ett inlägg där hon är sarkastisk till klädjättens initiativ och det brittiska mediehuset Glamours artikel där de kallar de oretuscherade bilderna "Incredible". 

"Jag får vittnesmål dagligen från människor som mår skit och går under - under påverkan av ouppnåeliga konstruerade ideal. Då blir bilder som dessa ett hån. Det känns som steg som är nästan obefintliga hyllas som INCREDIBLE -2018...", skriver Stina Wollter på Instagram. 

Det som Stina Wollter främst har reagerat på är att tjejerna på bilderna är H&M:s standardmodeller – som är smala. Hon menar att det är för lite utrymme för olika kroppar, mångfald, variation och alternativ.

"Jag har inget emot smala. Jag dissar inte modellen på bilden. Men alltså -att en oretuscherad standardmodell idag är ett radikalt grepp? Ärligt ? Ska vi nöja oss med det? 

Stina Wollter kritiserar H&M för deras reklambilder. Bildkälla: Instagram/stinawollter

H&M har länge kritiserats för deras syn på retuschering, och trots att de äntligen börjar ta ställning mot branschens orimliga syn på kvinnokroppen så är det i, mångas ögon, inte tillräckligt.

"Om någon känner sig kränkt å HMs vägnar: kolla aktiekurs eller årsomsättning eller nåt. Och skriv gärna till deras internationella marknadsföringsavdelning att du är nöjd med detta fantastiska framsteg. Lägg av att antyda att ja inte är för "utveckling", inte är solidarisk med modellen eller en ev PRkvinna som kämpat för detta på möten osv. Vad tusan?!", avslutar Stina Wollter inlägget med. 

Läs mer:

Snapchats snyggfilter får allt fler unga att vilja operera sig