Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Det här händer i kroppen när du äter veganskt

Dela på Pinterest
Funderar du på att bli vegan? Eller utesluta kött och mejeriprodukter? Fördelarna med en vegansk kost är många.

1. Din hälsa blir bättre vilket gör att även ditt humör blir det

Med en vegansk kost konsumerar du mer vitaminer och näringsämnen än vad personer som äter kött gör. Vitaminerna och näringsämnena får du i dig i samband med att du äter bland annat mer frukt, grönsaker och bönor. 

Enligt Cosmopolitan får du även i dig mer C-vitamin som är en av de bättre immunförsvaren eftersom att de hjälper din kropp att producera antikroppar samtidigt som det stimulerar produktionen av vita blodkroppar som ska hjälpa kroppen att stå emot oönskade sjukdomar. Även E-vitamin är en viktig antioxidant som själv kroppen av bekämpa infektioner. 

Och om din hälsa blir bättre, du slipper massa sjukdomar och förkylningar så blir även ditt humör det. 

Vegansk mat
Så påverkas ditt humör när du äter vegansk kost. Bildkälla: Unsplash

2. Du sover bättre

I samband med en vegansk kost så får du i dig mer vitaminer som magnesium och kalcium. Dessa vitaminerna gör så att din sömncykel är mer reglerad och effektiv vilket innebär att du kommer sova mycket bättre om nätterna. De livsmedel som har högst magnesium i sig är de växtbaserade födoämnena som spenat, pumpafrön och avokado. 

Även här kommer du att bli bättre humör eftersom att lite sömn lätt kan göra oss buttra och irriterade. 

Få bättre sömn med vegansk kost
Om du äter veganskt kommer du sova bättre. Bildkälla: Unsplash

3. Du kan få en minskad stressnivå

Visste du att den veganska kosten hjälper dig att sänka blodtrycket och kolesterolet vilket betyder att du överlag kommer få en bättre psykisk hälsa. Och som vi vet kan en bättre psykisk hälsa minska just stress och ångest .

Enligt Dietisten Geeta Sidhu-Robb har vitaminerna kalcium, kalium, magnesium och vitamin B blivit kopplade till lägre stressnivåer, vilket innebär att du kommer bli mindre stressad då du äter mer av dessa vitaminerna i en vegansk kost. 

Vill du i övrigt bli mer hälsosam när det kommer till maten som du äter? Kolla vad du bör byta ut i videon nedan.

Läs också:

Få samma effekt som meditation – med dessa fem enkla saker

9 saker borde du göra innan klockan 9