Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

7 roliga träningsutmaningar för att komma i form 2019

Dela på Pinterest
Vill du komma i form 2019? Vi har listat sju roliga träningsutmaningar som håller motivationen uppe hela året.

1. Ta trapporna-utmaning

En liten förändring – som kan göra stor skillnad är att ta trapporna. Det är bra träning för kroppen och det kan även minska risken för hjärt och kärlsjukdomar.

2. En ny sport i månaden–utmaning

Testa en ny sport i månaden med en vän. Boka in er på en danskurs eller anmäl er till ett bootcamp ena månaden och gå all in. Nästa månad kan ni testa på simning, löpning eller yoga. Det finns massa klipp på Youtube med instruktioner och tips.

3. Utmana dina kompisar

Gör en träningschatt med dina vänner och sätt upp veckomål som ni ska uppnå. Följ varandras träning och peppa varandra. Om man gör träning till en team-aktivitet kommer det bli mycket roligare och mer peppande att ta sig iväg till gymmet. Ett tips är att börja med lite mindre, enklare mål och trappa upp.

Utmana en kompis och träna ihop.
Peppa dina vänner till att börja träna! Bild: Unsplash.

4. Gå till jobbet eller skolan–utmaning

Vardagsmotionen är en stor fälla för många som har stillasittande jobb eller skola. Försök därför ta vara på vägen till och från jobbet. Ta en promenad istället och om det är långt så kan du hoppa av bussen eller tunnelbanan någon station innan. Eller sträck på benen under lunchen!

5. Tandborstsutmaningen

Varje dag spenderar du fyra minuter på att stå rätt upp och ned och borsta tänderna. Utmana dig själv istället att få in någon sorts träning under de minutrarna. Det kan vara att göra så många squats du orkar, gör utfallssteg, sitt mot väggen eller gör tåhäv. Fyra minuter om dagen i ett år blir tillslut 1460 minuter vilket är ca 49 träningspass.

6. Anmäl dig till ett lopp

Anmäl dig till ett lopp och sätt upp en plan över hur du ska träna för att orka ta dig i mål.

Träningsutmaningar för att komma i form.
Ett tips är att göra träningsutmaningarna med en kompis. Bild: Unsplash.

7. Utmana dig själv med en träningsapp

Det finns jättemånga bra träningsappar med olika utmaningar och pass som du kan göra hemma. Redaktionens favoritappar är Seven minutes och Nike training. De apparna erbjuder olika träningspass med bilder, instruktioner och även en röst som guidar dig genom passet.

Vill du få en träningsrutin som håller i längden? Vi har listat våra bästa tips på hur du gör för att få träningen att bli en del av din vardag. Se träningstipsen i videon nedanför:

Mer:

Blir du sjuk när du tränar? 5 knep som håller dig frisk på gymmet