Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Det här händer i kroppen när du tar en power nap

Dela på Pinterest
Vilka effekter har en tupplur på kroppen egentligen? En ny studie visar att det finns fler positiva fördelar med att ta en siesta än du kanske tror.

Älskar du att ta en power nap under eftermiddagen? Good for you – det har nämligen fler fördelar än vad du kanske tror.

Många upplever att de blir piggare efter en tupplur, men en stunds effektiv vila kan ha fler fördelar än så. Cosmopolitan rapporterar nu om en studie från Asklepieion General Hospital i Voula, Grekland. Forskarna som utfört studien på 212 personer kom fram till att en regelbunden tupplur på en timme kan sänka ditt blodtryck.

Studien utfördes av läkare vid sjukhuset och personerna som deltog hade högt blodtryck. De fick bära en blodtrycksmätare och de som sov en timme per dagen fick generellt sett lägre blodtryck i jämförelse mot de som inte sov.

Det kan alltså vara fördelaktigt att ta en tupplur om du har högt blodtryck och lever i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar.

Hälsofördelar med power naps
Att sova en timme mitt på dagen har sina fördelar på hälsan. Bild: Unsplash

Att sova en stund mitt på dagen kan sänka blodtrycket

"Sömn mitt på dagen verkar minska blodtrycksnivåer i samma utsträckning som andra förändringar i livsstilen. Till exempel kan reducering av salt och alkohol sänka blodtrycksnivåerna med 3 - 5 mmHg", säger en av studiens författare, Dr Manolis Kallistratos.

Studien är ganska liten, och du kanske inte ska förlita dig på att du kan kompensera en ohälsosam livsstil med att ta power naps. Men det är ju inte ett minus om en tupplur har positiv inverkan på ditt blodtryck.

"Baserat på våra upptäckter, om någon har lyxen att ta en tupplur under dagen, så kan det även ha fördelar för högt blodtryck", säger Dr Manolis Kallistratos.


Brukar du sova dåligt? Om du vaknar upp efter en natt med alldeles för lite sömn så kan det vara bra att ha några ess i rockärmen som kan göra dig piggare på ett kick. Vi har listat tio tips som du borde lägga på minnet. Se dem i videon nedanför.

Mer:

10 tips på saker som gör dig pigg efter en natt med lite sömn