Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Mest läst

Tränar du med din partner? Då har ni större chans att hålla ihop

Dela på Pinterest
Går du till gymmet med killen eller tar med tjejen på en löprunda? Nu visar en ny Sifo-undersökning att det finns fördelar med att träna ihop med sin partner.

Det är ingen nyhet att träning är bra för både hälsan och välmåendet. Vissa föredrar att träna på egen hand, medan andra gärna har någon som pushar och peppar en vid sidan. Är du en av dem som tränar själv, och inte med din partner? Då kanske det är dags att tänka om. En ny Sifo-undersökning, framtagen av Garmin Nordic, menar nämligen att det finns flera fördelar med att träna med personen man är i ett förhållande med.

Undersökning gjordes genom webbintervjuer i skandinaviska länder där 1100 personer medverkade och studien visar att var fjärde svensk idag tränar med sin partner. Enligt studien Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, som rapporten lyfter fram, blir nämligen de par som börja träna ihop mer benägna att hålla ihop relationen. Studien pekar på att man känner sig självsäker och stark - något som också avspeglas i förhållandet. 

Så många tränar ihop med sin partner

59 procent av 18-29 åringar tränar mer idag med sin partner, än va de gjorde för fem år sedan. Dock är parträningen vanligare bland de äldre åldersgrupperna. Av kvinnor och män i 65-79 årsålder är det 32 procent som tränar med sin partner. 

Men vad föredrar svenska folket för typ av träningsform? Enligt undersökningen är det vanligast med powerwalks och vardagsmotion, till exempel att man tar trapporna istället för hissen. 38 procent tränar istället styrketräning, därefter kommer löpning på 24 procent och gruppträning med 23 procent. 

Så har du inte redan gjort det... Kanske är det dags att rycka tag i sin andra hälft för en löprunda? 


Ibland kan man känna att man blir sjuk precis varje gång man ska ta sig till gymmet eller efter man har tränat. I videon nedan listar vi tipsen på hur du undviker just det.

Mer:

Topp 3: bästa gratis träningsapparna 2019